[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 12، شماره 2 - ( 1399 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 144-170 برگشت به فهرست نسخه ها
کارآفرینی دانشگاهی ‌بین‌المللی: سنجش شاخصها
فهیمه جباری1، محمد عزیزی*2، محمد جواد صالحی3، بهرام نوازنی4
1- دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
2- دانشگاه تهران ، m_azizi@ut.ac.ir
3- موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
4- دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین
چکیده:   (848 مشاهده)
هدف: این‌‌ پژوهش‌‌ با هدف طراحی مدل کارآفرینی دانشگاهی ‌بین‌المللی به انجام رسیده است. روش: این تحقیق از نوع کاربردی و باکمک روش کمی و با استفاده از روش‌‌ پیمایشی و همبستگی‌‌ انجام‌‌ گرفته‌‌ است. اطلاعات‌‌ لازم‌‌ با‌‌ استفاده‌‌ از‌‌ پرسشنامه‌‌ از‌‌ تعداد‌‌ ۳۸۴ نمونه‌‌ آماری‌‌ از جامعه خبرگان نظری و تجربی حوزه‌ی کارآفرینی دانشگاهی و کارآفرینی بین المللی گردآوری‌‌ شده‌‌ است.‌‌ ابزار‌‌ سنجش‌‌ از‌‌ طریق خبرگان و دیدگاه آنان اقتباس‌‌ شده و مورد استفاده‌‌ قرار‌‌ گرفته‌‌ است.‌‌ جهت‌‌ تجزیه‌‌ و‌‌ تحلیل‌‌ شواهد‌‌ از‌‌ تحلیل های چند متغیری از جمله تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و مرتبه دوم و مقایسه میانگین یک گروهی استفاده‌‌ شده‌‌ است.‌‌ شاخص‌های‌‌ مختلف‌‌ از‌‌ اعتبار‌‌ و‌‌ روایی‌‌ مولفه های شناسایی شده در پژوهش‌‌ پشتیبانی‌‌ و‌‌ شاخص‌های‌‌ برازندگی‌‌ از‌‌ توانمندی‌‌ بخش‌‌ اندازه‌‌گیری‌‌ و‌‌ بخش‌‌ ساختاری‌‌ مدل‌‌ حمایت‌‌ کرده‌‌ است.‌‌ در تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزارهای آماری مکس کیو دی ا، اس. پی. اس. اس و ایموس[1]استفاده‌شده و براساس قاعده نرم‌افزارهای آماری در مورد نتایج تصمیم‌گیری و تحلیل شده است. یافته ها: این بخش از پژوهش با شاخص‌های توصیفی و استنباطی تجزیه‌وتحلیل شده است. براساس‌‌ نتایج تحلیل اکتشافی تعداد ۱۵ مولفه شناسایی و با تحلیل عاملی تاییدی پشتیبانی شده است و براساس تحلیل عاملی مرتبه دوم مولفه ها و ابعاد کارآفرینی دانشگاهی بین المللی مشخص گردیده است. نتیجه گیری: مولفه های ‌فرهنگ‌‌‌ کار‌آفرینی‌‌‌ و‌‌‌ نوآوری، نهادها‌‌‌ و‌‌‌ شبکه‌های‌‌‌ علمی و ‌قابلیت‌‌‌ شبکه‌‌‌سازی‌ و‌‌‌ ارتباطی تشکیل دهنده بعد رفتاری، مولفه های ‌شایستگی‌های‌‌‌ کارآفرینانه، ‌وجهه‌‌‌ و‌‌‌ جایگاه‌‌‌ دانشگاه، ‌فرایند یاددهی‌‌‌ و‌‌‌ یادگیری و ‌قابلیت‌های‌‌‌ ساختاری تشکیل دهنده بعد توسعه‌ای، مولفه های ‌سرعت‌‌‌ بین‌المللی‌‌‌ شدن، ‌رهبری‌‌‌ کارآفرینانه، ‌فرایند‌‌‌ تجاری‌سازی‌‌‌ بین‌المللی تشکیل دهنده بعد فرایندی و مولفه های ‌قوانین‌‌‌ و‌‌‌ مقررات، ساختار‌‌‌ حمایتی، ‌نظام‌‌‌ پژوهشی، جهت‌‌‌‌‌‌‌گیری‌ استراتژیک‌‌‌ بین‌المللی‌‌‌ و‌‌‌ چشم‌انداز‌‌‌ کارآفرینانه و ‌نظام‌‌‌ آموزشی تشکیل دهنده بعد ساختاری مدل کارآفرینی دانشگاهی ‌بین‌المللی هستند و در نهایت براساس ابعاد و مولفه های استخراج شده، مدل مناسب کارآفرینی دانشگاهی بین المللی ارائه شده است.
 
[1] . AMOS & SPSS

واژه‌های کلیدی: کارآفرینی، کارآفرینی ‌بین‌المللی، کارآفرینی دانشگاهی ‌بین‌المللی
متن کامل [PDF 1145 kb]   (319 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

Jabbari F, Azizi M, Salehi J, Navazeni B. International Academic Entrepreneurship: Measuring Indicators. ihej. 2020; 12 (2) :144-170
URL: http://ihej.ir/article-1-1529-fa.html

جباری فهیمه، عزیزی محمد، صالحی محمد جواد، نوازنی بهرام. کارآفرینی دانشگاهی ‌بین‌المللی: سنجش شاخصها. آموزش عالی ایران. 1399; 12 (2) :144-170

URL: http://ihej.ir/article-1-1529-fa.html



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 2 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.05 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4331