1- استادیار مدیریت آموزش عالی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. ، h.davarpanah@edu.ui.ac.ir 2- دانشیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران. 3- استادیار مدیریت آموزشی، گروه علوم تربیتی، دانشکده علوم تربیتی وروانشناسی، دانشگاه اصفهان، اصفهان، ایران.
چکیده: (812 مشاهده)
هدف: دانشگاه یکی از ارکان اساسی و تعیینکننده پیشرفت و توسعه هر کشوری است. یکی از بزرگترین معضلاتی که سلامت این رکن تأثیرگذار را به خطر میاندازد، پدیدهی مخرب کژرفتاری است. جهت پیشگیری و کاهش اثرات این معضل که گریبان گیر آموزش عالی کشور شده است پیش از هر چیز باید نشانگرهای کژرفتاری مشخص شوند. هدف این پژوهش، تحلیل ساختاری-تفسیری نشانگرهای کژرفتاری در آموزش عالی ایران است. روش: پژوهش حاضر یک تحقیق آمیخته- متوالی اکتشافی است که دادههای آن طی دو مرحله (کیفی، کمی) جمعآوری شده است. در مرحله اول (کیفی) گردآوری اطلاعات از دو روش مصاحبه بدون ساختار با صاحبنظران و تحلیل سخنرانیها و مصاحبههای صاحبنظران انجام شد. در گام اول با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند- گلوله برفی و معیار «اشباع نظری» با 17 نفر از اساتید و خبرگان دانشگاهی مصاحبه بدون ساختار انجام گرفت. در گام دوم 12 سخنرانی و مصاحبه صاحبنظران در رسانههای مختلف بهصورت هدفمند انتخاب و همانند مصاحبهها به روش تحلیل مضمون مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. در مرحله دوم (کمی) بهمنظور گردآوری دادهها پرسشنامه تدوینشده در اختیار گروه کانونی متشکل از 8 نفر از اعضای هیئتعلمی قرار داده شد. جهت تعیین ارتباط بین نشانگرها و دستیابی به الگوی ساختاری تفسیری آن از روش مدلسازی ساختاری- تفسیری (ISM) استفاده شد. یافتهها: نتایج نشان داد، نشانگرهای کژرفتاری در سیستم آموزش عالی به ترتیب اولویت عبارتاند از: مدرک فروشی،قلدری در آموزش عالی استثمار و بردهداری علمی، تیم سازی منفی، پارتیبازی و رفیقبازی، تقلب و سرقت علمی، شکلگیری بنگاههای فروش تولیدات علمی، جامعهپذیری فاسدوهویتیابی کاذب. نتایج:در پژوهش حاضر با رویکرد ساختاری-تفسیری نشانگرهای کژرفتاری در نظام آموزش عالی ایران در پنج سطح اولویتبندی شدند. بهطوریکه در سطح یک نشانگر «هویتیابی کاذب» بهعنوان تأثیرپذیرترین نشانگر و در سطح پنج سه نشانگر «مدرک فروشی»، «قلدری در آموزش عالی» و «استثمار علمی» بهعنوان تأثیرگذارترین سطح قرار گرفتند. بهطورکلی نتایج پژوهش با شناسایی نشانگرها و اولویتبندی آنها، امکان درک بهتر موضوع و اتخاذ اقدامات مناسب در راستای جلوگیری و کاهش کژرفتاری های دانشگاهی را فراهم آورده است.
Davarpanah S H, Hoveida R, Yousof Boroujerdi R. Interpretative-Structural Analysis of Academic Misbehavior Indicators in Iranian Higher Education: A Mixed-Methods Study. ihej 2023; 15 (1) : 2 URL: http://ihej.ir/article-1-1992-fa.html
داورپناه سید هدایت اله، هویدا رضا، یوسف بروجردی راضیه. تحلیل ساختاری- تفسیری نشانگرهای کژرفتاری های دانشگاهی در آموزش عالی ایران:
یک مطالعه آمیخته. آموزش عالی ایران. 1402; 15 (1) :17-37