1- استاد رشته مدیریت آموزشی، گروه مدیریت و برنامهریزی آموزشی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران 2- دانشجوی دکتری، مدیریت دولتی، دانشکده مدیریت و حسابداری، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران 3- فارغالتحصیل دکتری، مدیریت آموزشی عالی، دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی، دانشگاه علامه طباطبائی، تهران، ایران ، bi.parandeh@yahoo.com
چکیده: (482 مشاهده)
هدف: تا به امروز، تحقیقات در مورد تجاریسازی علوم انسانی عمدتاً ازنظر تجربی بررسیشده است و دیدگاههای نظری متنوعی را اتخاذ کرده است؛ بنابراین پتانسیل بزرگی برای پژوهشهای حوزه علوم انسانی وجود دارد که از تئوریهایی برای تجاریسازی بهره بگیرند. پژوهش حاضر با هدف چالشهای تجاری سازی در پژوهش های علوم انسانی با رویکرد ساختاری ـ تفسیری انجام شد.روش: استراتژی اصلی پژوهش، بهرهگیری همزمان از روش کیفی تحلیل مضمون و روش کمّی مدلسازی ساختاری ـ تفسیری بهصورت آمیخته متوالی بوده است. در بخش کیفی پس از مصاحبه با 13 نفر از خبرگان اشباع نظری حاصل شد. در این پژوهش 318 کد باز (مفهوم اولیه)، 154 مضمون پایه، 28 مضمون سازماندهنده و 7 مضمون فراگیر شنـاسـایی شدنـد که مضامین فراگیر عبارتاند از: شبکه ارتباطی، ثروتافزائی، سیاستگذاری، نتیجهگرائی، دانشمحوری، فهم مشترک و کارآمدی سیستم. نمونه پژوهش در بخش کمی نظرات 9 نفر از مدیران پژوهشی دانشگاههای تهران بوده است. یافتهها:مدل نهایی در 5 سطح تشکیلشده است که ضعف در نیاز سنجی و نگاه سیستماتیک در سطح پنجم تأثیرگذارترین سطح میباشد و عامل قوانین و مقرارت هم در سطح چهارم قرار داشته است و مولفههایی مانند اعتمادسازی، عملگرائی، فرجامخواهی، کیفیتگرائی، کاربردیسازی و ... در سطح نخست تأثیرپذیرترین سطح در مدل طراحیشده میباشد. تحلیل شدت نفوذ و وابستگی با استفاده از MICMAC نشان میدهد که معیاره نگاه سیستماتیک از نوع مستقل میباشد که تاثیرگذاری بالا و تاثیرپذیری کم از ویژگیهای این معیار است. مابقی معیارها از نوع رابط هستند که تاثیرگذاری و تاثیرپذیری این معیارها بسیار بالاست و هر تغییر کوچکی بر روی این متغیرها باعث تغییرات اساسی در سیستم میشود. نتیجهگیری: مدیران پژوهش میتوانند با بهرهگیری از مدل ارائهشده، به نتایج موفقیتآمیزی دست یابند که ازجمله میتوان تحقیقات باید متناسب با نیازهای جامعه و نیازهای صنعت باشد و نگاه سیستمانتیک در کلیه فرآیندهای دانشگاهها وجود داشته باشد.
Abbaspour A, Ghorbani Paji A, Namvar Arabani Z. Soft modeling of factors affecting the commercialization of humanities. ihej 2023; 14 (4) :35-54 URL: http://ihej.ir/article-1-1952-fa.html
عباس پور عباس، قربانی پاجی عقیل، نامور عربانی زهرا. مدلسازی نرم از عوامل مؤثر بر تجاریسازی پژوهشهای علوم انسانی. آموزش عالی ایران. 1401; 14 (4) :35-54