1- استادیار مدیریت آموزشی. گروه مدیریت آموزشی دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی. تهران. ایران ، a_abbasianedu@yahoo.com 2- دانشیار مدیریت آموزشی. گروه مدیریت آموزشی دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی. تهران. ایران 3- استاد مدیریت آموزشی. گروه مدیریت آموزشی دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی. تهران. ایران 4- دانشجوی دکتری مدیریت و برنامهریزی آموزش عالی، گروه مدیریت آموزشی، دانشکده مدیریت دانشگاه خوارزمی، تهران. ایران
چکیده: (1297 مشاهده)
هدف: این پژوهش با هدف طراحی الگوی جهتگیری حرفهایدانشجویان دانشگاههای دولتی در سطح شهر تهران انجامشده است. روششناسی: در این پژوهش روش مورداستفاده، روش کیفی از نوع تحلیل محتوا بوده و از طرفی که نتایج آن میتواند به مورداستفاده سازمانهای آموزش عالی قرار گیرد از نوع کاربردی است، رویکرد مورداستفاده در این پژوهش مبتنی بر جهانبینی ساختگرایی اجتماعی بود. جامعه آماری شامل اساتید و خبرگان دانشگاههای دولتی در شهر تهران بودند. اساتید و سیاستگذاران و خبرگان علمی موجود در دانشگاههای دولتی شهر تهران بهعنوان نمونه در نظر گرفته شدند. روش نمونهگیری، روش هدفمند از نوع موارد استثنایی بوده است که در آن از نظرات اساتید برجسته و آگاه و دارای سابقه و رؤسای دانشگاهها استفاده شد. از ابزار مصاحبه نیمه ساختاریافته برای جمعآوری دادهها استفاده شد و برای تجزیهوتحلیل دادهها از روش سه مرحلهای سیستماتیک و هرمنوتیک استفاده شده است. یافتهها: تمامی یافتهها پس از تجزیهوتحلیل به مقولههای مختلف محوری و انتخابی تقسیم شدند که حاصل آن شکلگیری مؤلفههای تشکیلدهنده به الگوی حرفهای است. یافتهها حاکی از آن است که عوامل و مؤلفههایی در شکلگیری جهتگیری حرفهای دانشجویان مؤثر هستند که شامل 5 مؤلفه انتخابی و 17 مؤلفه محوری است. مؤلفههای انتخابی شامل مؤلفه نقش خانواده، دولت، برنامهریزان درسی، دانشجو و اساتید دانشگاهها هستند. بحث و نتیجهگیری: تمامی مؤلفههای بهدستآمده حاکی از آن است که شکلگیری جهتگیری حرفهای در طول زندگی افراد و از همان ابتدا در کانون خانواده شکل میگیرد. مهمترین مؤلفههای بهدستآمده شامل: نقش دانشجو و ویژگیهای شخصیتی او انگیزش، میزان علاقه، میزان استعداد، میزان آگاهی فرد، نقش خانواده، سطح فرهنگ و آگاهی و تحصیلات خانواده، نقش دولت و سیاستها و برنامهریزیهای آن، نقش اساتید دانشگاه و نقش برنامهریزان درسی و میزان کیفیت برنامههای درسی است که میتوانند جهتگیری حرفهای دانشجویان را تحت تأثیر خود قرار دهند.
Abbasian H, zeinabadi H R, abdollahi B, Norouzi S. Designing the model of professional orientation of students of public universities in Tehran. ihej 2023; 14 (4) :16-34 URL: http://ihej.ir/article-1-1928-fa.html
عباسیان حسین، زین آبادی حسن رضا، عبداللهی بیزن، نوروزی سمانه. طراحی الگوی جهتگیری حرفهای دانشجویان دانشگاههای دولتی شهر تهران. آموزش عالی ایران. 1401; 14 (4) :16-34