[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
اطلاعات نشریه
آرشیو مجله و مقالات
عملکرد فصلنامه
برای نویسندگان
برای داوران
ثبت نام و اشتراک
تماس با ما
تسهیلات پایگاه
اطلاعیه
پیام ها
::
نمایه های مجله آموزش عالی ایران




















 

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: بانک ها و نمایه نامه ها
:: پربازدیدترین مقالات
:: فرم تعارض منافع و اصالت مقاله مجله آموزش عالی ایران
:: تعداد نویسندگان، سازمان های مشارکت کننده و داوری های ۱۴۰۰
:: راهنمای تنظیم مقالات فصلنامه آموزش عالی ایران
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
آرشیو مجله

  • سال 1403
  • سال 1402
  • سال 1401
  • سال 1400
  • سال 1399
  • سال 1398

  • [ 0-5 از 14   بعدی ]

    ..
    :: دوره 15، شماره 4 - ( 1402 ) ::
    Browse هنوز هیچ نسخه نشریه‌ای توسط مدیر سیستم انتشار نشریه در پایگاه ایجاد نشده است.
    برای مشاهده یا دریافت اطلاعات مقالات به صورت XML اینجا را کلیک کنید.
    :: دوره 15، شماره 4 - ( 1402 ) ::
    جلد 15 شماره 4 صفحات 22-1 برگشت به فهرست نسخه ها
    بررسی ضرورت مشارکت جامعه دانشجویی در ارتقای سلامت روان دانشجویان در نظرگاه مداخله-ای: تحلیلی بر تجربیات جهانی
    آمنه صدیقیان بیدگلی
    استادیار رشته جامعه‌شناسی، گروه مطالعات اجتماعی، پژوهشگاه مطالعات فرهنگی اجتماعی و تمدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تهران، ایران ، sedighian@iscs.ac.ir
    چکیده:   (80 مشاهده)
    هدف: ازجمله مسائل مهم در جامعه، داغ ننگ اجتماعی پیرامون اختلالات سلامت روان انسان‌ها است؛ وجود این مشکل منجر به عدم پیگیری درمان و نیز انزوای بیشتر افراد می­شود و روابط آن‌ها را در جامعه به خطر می­اندازد. پیامدهای ناگواری از قبیل رفتارهای پرخطر، خشونت، افسردگی، خودکشی، رفتارهای آسیب­زننده به خود و دیگران و مواردی از این قبیل، نتایج محتمل این مسئله اجتماعی هستند. این مقاله بر اساس پژوهشی است که تلاش کرده تا با بررسی برنامه­های دانشگاه­های پیشگام در جهان، سازوکارها و الگوهای مورداستفاده توسط آن‌ها در بحث سلامت روان دانشجویان را گردآوری و تحلیل نماید. رویکرد نظریه مداخله­ای و گزاره­های آن پیرامون مشارکت، آگاهی­بخشی و تعدیل رفتار مورد توجه قرار گرفتند و در تحلیل داده­ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.
    روش: این مطالعه توصیفی-تحلیلی با روش تحلیل محتوا به بررسی اسناد از پیش موجود می­پردازد. جامعه آماری پژوهش تمامی برنامه­ها و راهبردهایی است که در دانشگاه­های کشورهای آمریکا، کانادا، انگلستان و استرالیا در ارتباط با پیشگیری و مواجهه صحیح با داغ ننگ اختلالات سلامت روان بکار بسته شده است. بر این اساس، حدود 127 ایده مرتبط یافت شد که بعد از پالایش آن‌ها، نهایتاً 53 برنامه انتخاب شدند.
    یافته ها: یافته­ها نشان داد که متغیرهای اصلی در پیشگیری و مواجهه با داغ ننگ اختلالات سلامت روان عبارت‌اند از: آگاهی بخشی، تغییر رفتار، مشارکت دانشجویی و عملکرد نرم‌افزارها. از جمله بینش­های به‌دست‌آمده که می­تواند دلالت­های مهم و کاربردی­ای برای محققان و سیاست­گذاران این حوزه داشته باشد، پرداختن به این واقعیت است که همه‌ی این برنامه­ها، نهایتاً به مداخله در سطح فردی و نه ساختاری توجه دارند.
    نتیجه گیری: فارغ از انتقاداتی که می­توان به این نگرش داشت، راه­حل سریع برای کاهش داغ ننگ این بیماری­ها، تغییر نگرش عامه دانشجویان از یک­سوی (پیشگیری سطح اول) و بهبود نگرش افراد در معرض خطر یا مبتلا به اختلالات روان از­سوی­دیگر (پیشگیری سطح دوم و سوم) است.
     
    واژه‌های کلیدی: سلامت روان، داغ ننگ اجتماعی، افسردگی، دانشگاه، تجربیات جهانی
    متن کامل [PDF 805 kb]   (43 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
    دریافت: 1402/10/12 | پذیرش: 1403/7/10
    ارسال پیام به نویسنده مسئول

    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    Sedighian Bidgoli A. Investigating The Necessity of Students Community Participation in Promoting Students Mental Health from an Interventionist Perspective: An Analysis of Global Experiences. ihej 2024; 15 (4) :1-22
    URL: http://ihej.ir/article-1-1816-fa.html

    صدیقیان بیدگلی آمنه. بررسی ضرورت مشارکت جامعه دانشجویی در ارتقای سلامت روان دانشجویان در نظرگاه مداخله-ای: تحلیلی بر تجربیات جهانی. آموزش عالی ایران. 1402; 15 (4) :1-22

    URL: http://ihej.ir/article-1-1816-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 15، شماره 4 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
    Persian site map - English site map - Created in 0.08 seconds with 79 queries by YEKTAWEB 4660