1- دانشگاه خوارزمی 2- دانشگاه خوارزمی ، khabare.k@gmail.com
چکیده: (3469 مشاهده)
پژوهش حاضر با هدف ارائه الگوی دانشگاه دیجیتالی انجام شده است. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع فراترکیب بوده است. جامعه پژوهش شامل کلیه مقالات، کتب، گزارشهای کاری و انتشارات دانشگاهها به تعداد 2600 بوده که از این میان 84 سند انتخاب و از ابزار حیاتی گلین (2006) برای تأمین کیفیت اسناد استفاده شد. به منظور تحلیل دادهها از کدگذاری باز و محوری انتخاب شد. نتایج سبب شناسایی چهار بعد برای دانشگاهی دیجیتالی شد. بعد پداگوژیک دانشگاه دیجیتالی شامل مؤلفههای اکوسیستم یادگیری، کلاس درس، برنامه درسی، آموزش و کتابخانه دیجیتالی بوده است. بعد سازمانی دانشگاه دیجیتالی شامل سیاستها و قوانین، فرهنگ و تعاملات و ارتباطات دیجیتالی بوده است. بعد مدیریتی دانشگاه دیجیتالی شامل مدیریت مالی، مدیریت دانش، نظام ارزیابی، کنترل و نظارت و تضمین کیفیت دیجیتالی بوده است. نهایتاً بعد فناوارانه شامل بستر فناوری، مدیریت محتوا و پشتیبانی دیجیتالی بوده است.
Arasteh H, Naveh Ebrahim A, Abbassian H, Khabare K. Developing Digital University model. ihej 2019; 11 (4) :1-36 URL: http://ihej.ir/article-1-1422-fa.html
آراسته حمیدرضا، نوه ابراهیم عبدالرحیم، عباسیان حسین، خباره کبری. ارائه الگوی دانشگاه دیجیتالی. آموزش عالی ایران. 1398; 11 (4) :1-36