مدلسازی و آسیبشناسی پیشرانهای راهنمایی اثربخش رساله و پایاننامه
|
سعید شکوری مغانی 1، حسن محجوب عشرت آبادی2 ، علیرضا تنهایی3 |
1- دانشگاه فردوسی مشهد ، saeed.shakori@alumni.um.ac.ir 2- دانشگاه علوم و فنون شهید ستاری 3- دانشگاه فارابی |
|
چکیده: (965 مشاهده) |
پیشرانها؛ عوامل محرکه و پیش برنده فرایند راهنمایی در شرایط پیچیده، نامتعین و نوسانی بهمنظور تحقق توانمندسازی دانشجو هستند. هدف از انجام این پژوهش، ارزیابی برازش مدل پیشرانهای راهنمایی اثربخش دانشجویان ارشد و دکتری و آسیبشناسی فرایند راهنمایی بر اساس آن است. این پژوهش از حیث هدف کاربردی و با استفاده از روشهای پژوهش پیمایشی و همبستگی انجامشده است. جامعه آماری پژوهش، کلیه دانشجویان ارشد و دکتری دانشگاه فردوسی مشهد بودند که تعداد 494 تن از آنها با روش نمونهگیری در دسترس انتخاب شدند. ابزار پژوهش، پرسشنامه محقق ساخته پیشرانهای راهنمایی اثربخش بود. برای تجزیهوتحلیل دادهها از آزمونهای آماری رگرسیون خطی ساده، تی و فریدمن در نرمافزار spss و مدلسازی معادلات ساختاری با استفاده از تکنیک حداقل مربعات جزئی در نرمافزار PLS smart استفاده شد. یافتهها نشان داد که شاخصهای روایی و پایایی مدلهای اندازهگیری، شاخصهای ارزیابی مدلهای ساختاری و شاخصهای کلی مدل؛ تائید کننده برازش مطلوب مدل پیشرانهای راهنمایی اثربخش است. همچنین آسیبشناسی فرایند راهنمایی دانشجویان نشان داد که وضعیت پیشرانهای حمایت راهنما و قابلیت پذیرش دانشجو در سطح مطلوبی هستند؛ اما وضعیت پیشران حمایت سازمانی در سطح نامطلوبی است. درنتیجه مدل پیشرانهای راهنمایی اثربخش بهعنوان مدل جامع راهنمایی معرفی میشود و ارزیابیها نشان میدهد که افزایش کیفیت و اثربخشی راهنمایی در جهت توانمندسازی دانشجویان، نیازمند افزایش حمایت سازمانی است.
|
|
واژههای کلیدی: راهنمایی رساله و پایاننامه، مدل و سبک راهنمایی، ارزیابی راهنمایی |
|
متن کامل [PDF 568 kb]
(229 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1401/2/30 | پذیرش: 1400/7/1
|
|
|
|