ساخت مقیاس تجاریسازی دانش برای دانشگاهها و اعتباریابی آن در دانشگاه گیلان
|
حسین واحدچوکده 1، محمدرضا کرمی پور2 ، علی صحبت لو3 |
1- دانشجوی دکتری مدیریت آموزشی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، زنجان، ایران ، hosein_vahed2012@yahoo.com 2- استادیارگروه علوم تربیتی، دانشگاه آزاد اسلامی واحد زنجان، زنجان، ایران 3- استادیارگروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان، (زنجان)، تهران، ایران |
|
چکیده: (869 مشاهده) |
هدف: پژوهش حاضر با هدف ساخت مقیاس تجاریسازی دانش برای دانشگاهها و اعتباریابی آن در دانشگاه گیلان انجام شده است.
مواد و روشها: پژوهش حاضر با راهبرد ترکیبی از نوع اکتشافی انجام شد. مشارکتکنندگان در پژوهش رؤسا، مدیران گروه و استادان دانشگاه، متخصصان مراکز رشد دانشگاهی و پارک علم و فناوری در استان گیلان بودند. برای انجام پژوهش، در مرحله کیفی 30 نفر با استفاده از نمونهگیری هدفمند و در مرحله کمی، 230 نفر با روش نمونهگیری تصادفی طبقهای بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. در مرحله کیفی، با نمونهها مصاحبه عمیق تا دستیابی به اشباع نظری موضوع انجام شد و در مرحله کمی، از مشارکتکنندگان درخواست شد تا به پرسشنامه پژوهش پاسخ دهند. برای تحلیل اطلاعات مرحله کیفی از روش تئوری داده بنیاد و برای تحلیل دادههای کمی از آمار توصیفی و استنباطی و نرمافزار SPSS و AMOS استفاده شد. جهت آزمون اعتبار پرسشنامه با بهرهگیری از تحلیل عاملی اکتشافی و تحلیل عاملی تائیدی، روایی (سازه، همگرا، واگرا) و پایایی (ضریب آلفای کرونباخ، پایایی ترکیبی) ابزار موردبررسی قرار گرفت.
بحث و نتیجهگیری: در مرحله کیفی، با استفاده از تحلیل محتوای استقرایی مصاحبهها و رویکرد سیستمی اشتراوس و کوربین در طی سه مرحله کدگذاری باز، محوری و انتخابی، 146 مفهوم اولیه، 23 مفهوم ثانویه و 9 مقوله عمده (سرمایه فکری، بهرهوری دانشگاهی، سیاستها و قابلیتهای سازمانی، نهادینه کردن تجاریسازی، بسترسازی، شبکهسازی (شبکه گرایی)، خلق دانش، دستیابی به توان رقابتی، قابلیت تجاریسازی دانش) استخراج گردید که در مرحله کدگذاری محوری، مفاهیم بهدستآمده از مرحله کدگذاری باز در قالب: شرایط علی، پدیده محوری، عوامل زمینهای، عوامل مداخلهگر، راهبردها و پیامدها به هم مرتبط گردید. درنهایت بهعنوان نتیجه، فرم نهایی پرسشنامه بدینصورت تنظیم گردید: عوامل علی از طریق 22 گویه، پدیده محوری یا مؤلفههای تجاریسازی دانش از طریق 6 گویه، عامل شرایط زمینهای (بستر و زمینه مناسب) جهت اجرای تجاریسازی دانش از طریق 32 گویه، عوامل مداخلهگر و بازدارنده از طریق 10 گویه، عامل راهبردهای تجاریسازی دانش از طریق 15 گویه و عامل پیامدهای اجرای تجاریسازی دانش از طریق 15 گویه سنجیده شدند. نتایج تحلیل عاملی نشان از برازش مطلوب هریک از گویه ها با عوامل داشت و نشان داد هریک از عوامل دارای بار عاملی مناسبی جهت پیشبینی ابعاد اصلی پرسشنامه هستند و در نتیجه ابزار طراحیشده از اعتبار و روایی بالایی برخوردار است و توان اندازهگیری تجاریسازی دانش دانشگاهها را دارد. با توجه به نبود ابزار اندازهگیری بومی برای تجاریسازی دانش، به نظر میرسد پرسشنامه طراحیشده بتواند این خلأ را برطرف نماید، بنابراین در پژوهشهایی که ازاینپس پیرامون تجاریسازی دانش، مطالعه و بررسی آن در دانشگاهها انجام بشود میتوان از این پرسشنامه استفاده نمود.
|
|
واژههای کلیدی: پرسشنامه تجاریسازی دانش، دانشگاهها، روش پژوهش آمیخته |
|
متن کامل [PDF 1006 kb]
(172 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
عمومى دریافت: 1400/12/8 | پذیرش: 1401/10/10
|
|
|
|