:: دوره 12، شماره 3 - ( 1399 ) ::
جلد 12 شماره 3 صفحات 173-146 برگشت به فهرست نسخه ها
تأملی بر بازشناسی جایگاه دانشگاه فنی و حرفه‌ای در نظام آموزش‌های عالی مهارتی در ایران
احد بهشتی اصل
دانشگاه فنی و حرفه ای ، ahad_beheshti@yahoo.com
چکیده:   (2665 مشاهده)
آموزش­های عالی فنی و حرفه­ای ازجملۀ ابزارهای توسعه صنعتی و به‌تبع آن توانمندسازی اقتصادی است. این نوع آموزش­ها با توجه به ماهیت منعطفِ منتج از ساختارهای اجتماعی ـ اقتصادی، تأثیر ویژه­ای در ظرفیت­سازی برای ایجاد اشتغال و کارآفرینی در بازار کار دارد. لکن تبلور ظرفیت فوق در چرخه اقتصادی کشور ما به دلایل مختلف ازجمله فقدان مدل توسعه مستقل، تعدد مراکز تصمیم­گیر، عدم توجه وافی به نیازهای واقعی بستر جامعه، تقاضا محور نبودن هم­راستا با بازار هدف و... با افتراق معناداری از مفاهیم مورد انتظار و نیازهای کاربردی، عموماً با اقتضائات بخش­های صنعتی، خدماتی و کشاورزی انطباق ندارد. بر این مدار در پژوهش پیش­رو باهدف بازافزایی در شیوه­های مهارت­آموزی دانشگاه فنی و حرفه­ای به­عنوان یکی از عمده­ترین متولیان امر در حوزه آموزش­های عالی مهارتی در کشور و سنجش تجربی سطوح آن به­عنوان رویکردی تحلیلی به واکاوی روابط میان تأثیرات عوامل محیطی بر شاخصه­های فن­آموزی و کارآفرینی آن پرداخته شده است. بر این اساس پرسش اصلی پژوهش عبارت است ­از: با اتکا به کدام رویکردها و سیاست­های راهبردی، زمینه ارتقا و بهره­وری مناسب از ظرفیت مهارتی دانشگاه فنی و حرفه­ای به­عنوان پیشران آموزش­های عالی فنی و تربیت حرفه­ای در کشور هم­سو با نیازهای به­روز جامعه در ارتباط با بازار کار فراهم می­آید؟ در این راستا، روش تحقیق در قدم اول شامل مطالعات اسنادی و کتابخانه­ای با استفاده از شیوه توصیفی پیمایشی بوده که در بررسی­های میدانی با ابزار پرسشنامه و مصاحبه­های نیمه­ساختار یافته از جامعه آماری 70 نفری از اساتید دانشگاه، صاحبان صنایع و کارآفرینان، کنشگران اجتماعی و دانشجویان دانشگاه تکمیل و مورد ارزیابی قرار گرفت. بر اساس یافته­ها، آموزش در دانشگاه مفروض با توجه به ماهیت پیدایش و تأسیس آن، دارای الگوی ترکیبی بوده و فراگیران ضمن یادگیری مفاهیم و اصول تئوریک، آموزش­های عملی و کاربردی را در کارگاه‌ها و آزمایشگاه­های مربوط گذرانده سپس وارد چرخه کار در بازار می­شوند. نتایج پژوهش نشانگر آن است که با امتزاج راهکارهایی همچون کاربست آموزش دوال در مفهوم کارکردی خود، اصلاح ساختار و سرفصل­های دروس، به­روز نمودن محتوا و هدفمند کردن آموزش­ها بر مبنای نیازهای صنعت و اقتصاد، همگرایی نهادهای تصمیم گیر و کیفیت­بخشی آموزش­های عملی با سرمایه­گذاری در مبادی آن می­توان در اصلاح موارد فوق قدم برداشت.  
واژه‌های کلیدی: دانشگاه فنی و حرفه‌ای، آموزش‌های عالی مهارتی، آموزش‌های عالی فنی و حرفه‌ای، اشتغال
متن کامل [PDF 1016 kb]   (595 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/6/23 | پذیرش: 1400/7/4


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 3 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها