نگرش خبرگان دانشگاهی به تعامل دانشگاه و جامعه
|
گل بهار پورانجنار1 ، حبیب الله سالارزهی 2، علی اصغر تباوار1 ، نورمحمد یعقوبی1 |
1- دانشگاه سیستان و بلوچستان 2- دانشگاه سیستان و بلوچستان ، salarzehi@mgmt.usb.ac.ir |
|
چکیده: (1515 مشاهده) |
توجه به تعامل دانشگاه با جامعه، در کنار دو کارکرد اصلی نظام آموزش عالی، یعنی؛ آموزش و پژوهش، بر نقش اجتماعی دانشگاهها در پاسخگویی به نیازها و انتظارات جامعه در سطوح مختلف، دلالت دارد. بر این اساس، هدف پژوهش حاضر، شناسایی و دستهبندی نگرش خبرگان دانشگاهی در خصوص چالشهای پیشروی تعامل دانشگاه با جامعه؛ با استفاده از رویکرد آمیخته و روش کیو بوده است. جامعه آماری پژوهش را هجده نفر از صاحبنظران، خبرگان و اساتید دانشگاهها و مراکز آموزش عالی مختلف در سطح کشور تشکیل میدهند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند و بر اساس اصل کفایت نظری، بهعنوان اعضای نمونه انتخاب گردید. علت اصلی این انتخاب نیز، تخصص، تجربه آکادمیک و تألیفات خبرگان در حوزه آموزش عالی در نظر گرفته شده است. در بخش کیفی پژوهش، با استفاده از 18 مصاحبه صورت گرفته، فضای گفتمان حاصل گردید و با استفاده از نظرات و دیدگاههای آنان، گزینههای کیو و در ادامه آن، مجموعه کیو به دست آمد. همچنین، در بخش کمی نیز، با استفاده از نرمافزار SPSS دادههای بهدستآمده در بخش کیفی، مورد تحلیل قرار گرفت که درنهایت، هفت نگرش اصلی، در این زمینه، شناسایی گردید. |
|
واژههای کلیدی: تعامل دانشگاه با جامعه، خبرگان دانشگاهی، نگرش، رویکرد آمیخته |
|
متن کامل [PDF 1106 kb]
(399 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1400/5/8 | پذیرش: 1401/7/10
|
|
|
|