استادیار رشته جامعهشناسی، گروه مطالعات اجتماعی، پژوهشگاه مطالعات فرهنگی اجتماعی و تمدنی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، تهران، ایران ، sedighian@iscs.ac.ir
چکیده: (458 مشاهده)
هدف: ازجمله مسائل مهم در جامعه، داغ ننگاجتماعی پیرامون اختلالات سلامت روان انسانها است؛ وجود این مشکل منجر به عدم پیگیری درمان و نیز انزوای بیشتر افراد میشود و روابط آنها را در جامعه به خطر میاندازد. پیامدهای ناگواری از قبیل رفتارهای پرخطر، خشونت، افسردگی، خودکشی، رفتارهای آسیبزننده به خود و دیگران و مواردی از این قبیل، نتایج محتمل این مسئله اجتماعی هستند. این مقاله بر اساس پژوهشی است که تلاش کرده تا با بررسی برنامههای دانشگاههای پیشگام در جهان، سازوکارها و الگوهای مورداستفاده توسط آنها در بحث سلامت روان دانشجویان را گردآوری و تحلیل نماید. رویکرد نظریه مداخلهای و گزارههای آن پیرامون مشارکت، آگاهیبخشی و تعدیل رفتار مورد توجه قرار گرفتند و در تحلیل دادهها مورد استفاده قرار میگیرند. روش: این مطالعه توصیفی-تحلیلی با روش تحلیل محتوا به بررسی اسناد از پیش موجود میپردازد. جامعه آماری پژوهش تمامی برنامهها و راهبردهایی است که در دانشگاههای کشورهای آمریکا، کانادا، انگلستان و استرالیا در ارتباط با پیشگیری و مواجهه صحیح با داغ ننگ اختلالات سلامت روان بکار بسته شده است. بر این اساس، حدود 127 ایده مرتبط یافت شد که بعد از پالایش آنها، نهایتاً 53 برنامه انتخاب شدند. یافته ها: یافتهها نشان داد که متغیرهای اصلی در پیشگیری و مواجهه با داغ ننگ اختلالات سلامت روان عبارتاند از: آگاهی بخشی، تغییر رفتار، مشارکت دانشجویی و عملکرد نرمافزارها. از جمله بینشهای بهدستآمده که میتواند دلالتهای مهم و کاربردیای برای محققان و سیاستگذاران این حوزه داشته باشد، پرداختن به این واقعیت است که همهی این برنامهها، نهایتاً به مداخله در سطح فردی و نه ساختاری توجه دارند. نتیجه گیری: فارغ از انتقاداتی که میتوان به این نگرش داشت، راهحل سریع برای کاهش داغ ننگ این بیماریها، تغییر نگرش عامه دانشجویان از یکسوی (پیشگیری سطح اول) و بهبود نگرش افراد در معرض خطر یا مبتلا به اختلالات روان ازسویدیگر (پیشگیری سطح دوم و سوم) است.
Sedighian Bidgoli A. Investigating The Necessity of Students Community Participation in Promoting Students Mental Health from an Interventionist Perspective: An Analysis of Global Experiences. ihej 2024; 15 (4) :1-22 URL: http://ihej.ir/article-1-1816-fa.html
صدیقیان بیدگلی آمنه. بررسی ضرورت مشارکت جامعه دانشجویی در ارتقای سلامت روان دانشجویان در نظرگاه مداخله-ای:
تحلیلی بر تجربیات جهانی. آموزش عالی ایران. 1402; 15 (4) :1-22