Iranian Higher Education
آموزش عالی ایران
ihej
Literature & Humanities
http://ihej.ir
1
admin
2008-8000
2008-8000
8888
573
fa
jalali
1400
6
1
gregorian
2021
9
1
13
3
online
1
fulltext
fa
رابطه نگرش عقلانی و بهزیستی اجتماعی اعضای هیأت علمی (مورد مطالعه: دانشگاه یزد)
The Relationship between Rational Attitude and Social Welfare of Faculty Members (Case Study: Yazd University)
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:normal"><span style="direction:rtl"><span style="unicode-bidi:embed"><span sans-serif="" style="font-family:Calibri,"><b><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:">مقاله حاضر به بررسی رابطه نگرش عقلانی با بهزیستی اجتماعی در بین اعضای هیأت علمی دانشگاه یزد پرداخته است. پژوهش به روش پیمایش انجام شده، دادهها با تکنیک پرسشنامه و با استفاده از شیوه نمونهگیری تصادفی طبقهای نسبی از 213 نفر از اعضای هیأت علمی دانشگاه یزد جمعآوری شده است. نگرش عقلانی در سه بعد کثرتگرایی، ابزاری بودن و نیتمندی و بهزیستی اجتماعی در پنج بعد مشارکت اجتماعی، پذیرش اجتماعی، شکوفایی اجتماعی، انسجام اجتماعی و همبستگی اجتماعی سنجیده شده است. اعتبار این پژوهش از نوع محتوایی است و برای سنجش پایایی آن از ضریب آلفای کرونباخ استفاده شده که دارای مقادیر مطلوب بوده است. دادههای پژوهش پس از جمعآوری با استفاده از نرم افزارهای آماری </span></span></b><b> </b><b><span dir="LTR" style="font-size:12.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">SPSS</span></span></b><b><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"> و </span></span></b><b><span dir="LTR" style="font-size:12.0pt"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">SmartPLS</span></span></b><b><span lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span b="" lotus="" style="font-family:"> تحلیل شدهاند.</span></span></b></span></span></span></span></span><br>
<b><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" lotus="" style="font-family:">یافتههای پژوهش نشان داد <a name="_Hlk76715829">با توجه به میانگین بدست آمده از دو متغیر مورد مطالعه، عقلانیت ابزاری در بین اعضای هیأت علمی دانشگاه یزد در حد پایین قرار دارد، این در صورتی است که میزان بهزیستی اجتماعی در حد بالا قرار گرفته است. بر اساس دادههای حاصل از ماتریس همبستگی پیرسون، بین </a></span></span></span><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" lotus="" style="font-family:">ابعاد بهزیستی اجتماعی (به غیر از بعد انسجام اجتماعی و بعد همبستگی اجتماعی) با ابعاد نگرش عقلانی با تأکید ویژه بر بعد پذیرش اجتماعی </span></span></span><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" lotus="" style="font-family:">رابطه معکوس و معنیداری </span></span></span><span dir="RTL" lang="AR-SA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" lotus="" style="font-family:">وجود دارد؛ بدین معنا که هرچقدر میزان ابعاد مورد نظر بهزیستی اجتماعی افزایش پیدا کند به تبع آن عقلانیت ابزاری در بین اعضای هیأت علمی دانشگاه یزد کاهش پیدا میکند. همچنین، بررسی بدست آمده از آزمون تی مستقل در زمینه رابطه متغیر زمینهای جنسیت با نگرش عقلانی نشان داد که </span></span></span><span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" lotus="" style="font-family:">اختلاف نگرش عقلانی در بین اعضای هیأت علمی در مردان کمتر از زنان است، در نتیجه بین اختلاف نگرش عقلانی اعضای هیأت علمی برحسب جنسیت آنها رابطه وجود دارد.</span></span></span> <span dir="RTL" lang="FA" style="font-size:12.0pt"><span style="line-height:115%"><span b="" lotus="" style="font-family:">درنهایت، متغیر بهزیستی اجتماعی 18/19 درصد از تغییرات متغیر نگرش عقلانی را تبیین میکند</span></span></span></b>
<span style="font-size:11pt"><span style="line-height:115%"><span sans-serif="" style="font-family:Calibri,"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">The present article investigates the relationship between rational attitude and social welfare among faculty members of Yazd University. The research was conducted by survey method. Data were collected from 213 faculty members of Yazd University using a questionnaire technique and using stratified random sampling method. Rational attitude is measured in three dimensions of pluralism, instrumentalism and intentionality and social welfare in five dimensions of social participation, social acceptance, social prosperity, social cohesion and social solidarity. The validity of this research is content type and to measure its reliability, Cronbach's alpha coefficient was used, which had the desired values. Research data were analyzed using SPSS and SmartPLS statistical software.</span></span></span></span><br>
<span style="font-size:11.0pt"><span style="line-height:115%"><span new="" roman="" style="font-family:" times="">Findings showed that according to the mean obtained from the two variables studied, instrumental rationality is low among faculty members of Yazd University, while the level of social welfare is high. Based on the data obtained from the Pearson correlation matrix, there is an inverse and significant relationship between the dimensions of social well-being (excluding the dimension of social cohesion and the dimension of social solidarity) with the dimensions of rational attitude with special emphasis on social acceptance; This means that the more the desired dimensions of social welfare increase, the lower the instrumental rationality among the faculty members of Yazd University decreases. Also, the study obtained from the independent t-test on the relationship between gender variables and rational attitude showed that the difference in rational attitude among faculty members is less in men than women, as a result, there is a relationship between differences in faculty members' rational attitudes by gender. Finally, the social welfare variable explains 19.18% of the changes in the rational attitude variable.</span></span></span>
نگرش عقلانی, بهزیستی اجتماعی, پذیرش اجتماعی, اعضای هیأت علمی, دانشگاه یزد.
rational attitude, social welfare, social acceptance, faculty members, Yazd University
85
100
http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-1818-1&slc_lang=fa&sid=1
mahnaz
forghani tehrani
مهناز
فرقانی تهرانی
mahnaz.forghany@yahoo.com
10031947532846007474
10031947532846007474
No
PhD student of economic sociology and development of Yazd University, Yazd, Iran
دانشجوی دکتری جامعهشناسی اقتصادی و توسعه دانشگاه یزد، یزد، ایران
masoud
hajizadeh meymandi
مسعود
حاجی زاده میمندی
masoudhajizadehmeymandi@gmail.com
10031947532846007475
10031947532846007475
Yes
Associate Professor of Sociology, Yazd University, Yazd, Iran
دانشیار جامعهشناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران،
seyed alireza
afshani
سید علیرضا
افشانی
afshanialireza@yazd.ac.ir
10031947532846007476
10031947532846007476
No
Professor of Sociology, Yazd University, Yazd, Iran
استاد جامعهشناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران
habib
ansari samani
حبیب
انصاری سامانی
h.samani@yazd.ac.ir
10031947532846007477
10031947532846007477
No
Associate Professor of Sociology, Yazd University, Yazd, Iran
دانشیار جامعهشناسی، دانشگاه یزد، یزد، ایران