Iranian Higher Education
آموزش عالی ایران
ihej
Literature & Humanities
http://ihej.ir
1
admin
2008-8000
2008-8000
8888
573
fa
jalali
1399
10
1
gregorian
2021
1
1
12
4
online
1
fulltext
fa
شناسایی مولفه های اصلی توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئت علمی دانشگاه ها با رویکرد فراترکیب
Identify the main components of human capital development of university faculty members based on a meta- synthesis approach
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<span dir="RTL"><span style="font-family:B Lotus;">هدف </span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:B Lotus;">پژوهش حاضر، شناسایی</span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:B Lotus;">مؤلفههای اصلی توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئتعلمی و ارائه یک چارچوب مفهومی چندسطحی برای آن</span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:B Lotus;">است که</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:B Lotus;"> با روش </span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:B Lotus;">فراترکیب</span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:B Lotus;">انجام شد. جامعه پژوهش شامل منابع علمی معتبر منتشرشده در عرصه مطالعات توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئتعلمی در سالهای 1950 تا 2020 در سطح بینالمللی و 1380 تا 1398 در سطح ملی است. پژوهش­های منتخب شامل 88 مقاله، گزارش علمی و رساله دانشجویی منتخب از پایگاههای معتبر علمی ملی و بینالمللی است که به روش نمونهگیری هدفمند و مبتنی بر قاعده اشباع نظری انتخاب شدهاند. دادههای موردنیاز از متون دستاوردهای کیفی منابع منتخب استخراج، و با استفاده از تحلیل محتوای استقرایی و روش فراترکیب، تجزیهوتحلیل و مقولهبندی شدند.دستاوردهای حاصله، دربردارنده 6 مؤلفه اصلی و 18زیرمؤلفه توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئتعلمی است که اعتبار آن از طریق آزمون کاپای کافمن تأیید گردید. مؤلفههای اصلی شامل توسعه توانمندی­های شناختی و فراشناختی، توسعه توانمندی­ها و شایستگی­های تدریس، توسعه توانمندی­ها و </span></span><br>
<span style="font-family:B Lotus;">شایستگی­های پژوهشی،</span><span style="font-family:B Lotus;"> توسعه شایستگی­ها</span><span style="font-family:B Lotus;">ی</span><span style="font-family:B Lotus;"> ارتباطی، توسعه </span><span style="font-family:B Lotus;">توانمندی­ها و شایستگی­های</span><span style="font-family:B Lotus;"> رهبری، و توسعه </span><span style="font-family:B Lotus;">توانمندی­ها و شایستگی­های</span><span style="font-family:B Lotus;"> مدیریتی و راهبری</span> <span style="font-family:B Lotus;">بود. همچنین، بر اساس مبانی نظری پژوهش، مؤلفههای اصلی توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئتعلمی ازنظر سطح تحلیل، در دو سطح فردی و سازمانی جایابی شدند. این گروهبندی میتواند ابزاری مناسب برای برنامهریزی توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئتعلمی باشد.</span>
<div><span dir="RTL"><span style="font-family:B Lotus;">هدف </span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:B Lotus;">پژوهش حاضر، شناسایی</span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:B Lotus;">مؤلفههای اصلی توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئتعلمی و ارائه یک چارچوب مفهومی چندسطحی برای آن</span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:B Lotus;">است که</span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:B Lotus;"> با روش </span></span><span dir="RTL"><span style="font-family:B Lotus;">فراترکیب</span></span> <span dir="RTL"><span style="font-family:B Lotus;">انجام شد. جامعه پژوهش شامل منابع علمی معتبر منتشرشده در عرصه مطالعات توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئتعلمی در سالهای 1950 تا 2020 در سطح بینالمللی و 1380 تا 1398 در سطح ملی است. پژوهش­های منتخب شامل 88 مقاله، گزارش علمی و رساله دانشجویی منتخب از پایگاههای معتبر علمی ملی و بینالمللی است که به روش نمونهگیری هدفمند و مبتنی بر قاعده اشباع نظری انتخاب شدهاند. دادههای موردنیاز از متون دستاوردهای کیفی منابع منتخب استخراج، و با استفاده از تحلیل محتوای استقرایی و روش فراترکیب، تجزیهوتحلیل و مقولهبندی شدند.دستاوردهای حاصله، دربردارنده 6 مؤلفه اصلی و 18زیرمؤلفه توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئتعلمی است که اعتبار آن از طریق آزمون کاپای کافمن تأیید گردید. مؤلفههای اصلی شامل توسعه توانمندی­های شناختی و فراشناختی، توسعه توانمندی­ها و شایستگی­های تدریس، توسعه توانمندی­ها و </span></span><br>
<span style="font-family:B Lotus;">شایستگی­های پژوهشی،</span><span style="font-family:B Lotus;"> توسعه شایستگی­ها</span><span style="font-family:B Lotus;">ی</span><span style="font-family:B Lotus;"> ارتباطی، توسعه </span><span style="font-family:B Lotus;">توانمندی­ها و شایستگی­های</span><span style="font-family:B Lotus;"> رهبری، و توسعه </span><span style="font-family:B Lotus;">توانمندی­ها و شایستگی­های</span><span style="font-family:B Lotus;"> مدیریتی و راهبری</span> <span style="font-family:B Lotus;">بود. همچنین، بر اساس مبانی نظری پژوهش، مؤلفههای اصلی توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئتعلمی ازنظر سطح تحلیل، در دو سطح فردی و سازمانی جایابی شدند. این گروهبندی میتواند ابزاری مناسب برای برنامهریزی توسعه سرمایه انسانی اعضای هیئتعلمی باشد. </span>
<div><br clear="all" >
<div id="ftn1"></div></div>
</div>
<div><div id="ftn1"></div></div>
The purpose of this study is to identify the components and indicators of faculty members, and human capital development and to provide a multilevel conceptual framework for it, which was done by the meta-synthesis method. The research population includes authoritative scientific sources published in the field of human capital development studies of faculty members in the years 1950 to 2020 at the international level and 1380 to 1398 at the national level. Selected researches include 88 articles, scientific reports and selected student dissertations from valid national and international scientific databases that have been selected by purposive sampling method based on theoretical saturation rule. The required data were extracted from the texts of qualitative achievements of selected sources and analyzed and categorized using inductive content analysis and meta-combination method. The obtained results include 6 main components and 18 subcomponents of human capital development of faculty members. Key components include the development of cognitive and metacognitive competencies, the development of teaching competencies and competencies, the development of research competencies and competencies, the development of communication competencies, the development of leadership competencies and competencies, and the development of competencies. He had managerial and leadership skills. Also, based on the theoretical foundations of the research, the main components of human capital development of faculty members in terms of the level of analysis, were placed at both individual and organizational levels. This grouping can be a good tool for planning the human capital development of faculty members<span dir="RTL">.</span>
توسعه سرمایه انسانی, اعضای هیئتعلمی, فراترکیب, توانمندیها و شایستگیهای فردی و سازمانی.
Human capital development, faculty members, meta- synthesis, individual and organizational abilities and competencies.
45
96
http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-1029-4&slc_lang=fa&sid=1
abolghasm
nadery
ابوالقاسم
نادری
anadery@ut.ac.ir
10031947532846006679
10031947532846006679
Yes
Tehran University
دانشگاه تهران
شهربانو
خشکاب
khoshkab.sh@ut.ac.ir
10031947532846006680
10031947532846006680
No
Tehran University
دانشگاه تهران
mohamadreza
hamidizade
محمدرضا
حمیدی زاده
m-hamidizadeh@sbu.ac.ir
10031947532846006681
10031947532846006681
No
Shahid Beheshti University
دانشگاه شهید بهشتی
hasan
mahjoob
حسن
محجوب
hassanmahjub@alumni.ut.ac.ir
10031947532846006682
10031947532846006682
No
Shahid Sattari Aeronautical University
دانشگاه هوایی شهید ستاری