Iranian Higher Education
آموزش عالی ایران
ihej
Literature & Humanities
http://ihej.ir
1
admin
2008-8000
2008-8000
8888
573
fa
jalali
1399
5
1
gregorian
2020
8
1
12
2
online
1
fulltext
fa
کارآفرینی دانشگاهی بینالمللی: سنجش شاخصها
International Academic Entrepreneurship: Measuring Indicators
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<strong><u><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;">هدف</span></span></u></strong><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;">: این</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> پژوهش</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> با هدف طراحی مدل</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> کارآفرینی</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> دانشگاهی</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> بینالمللی به انجام رسیده است. <strong>ر<u>وش</u></strong>: این تحقیق از نوع کاربردی و باکمک روش کمی و با استفاده از روش</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> پیمایشی و همبستگی</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> انجام</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> گرفته</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> است. اطلاعات</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> لازم</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> با</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> استفاده</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> از</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> پرسشنامه</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> از</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> تعداد</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span> <span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;">۳۸۴</span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> نمونه</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> آماری</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> از جامعه خبرگان نظری و تجربی حوزهی کارآفرینی دانشگاهی و کارآفرینی بین المللی گردآوری</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> شده</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> است.</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> ابزار</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> سنجش</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> از</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> طریق خبرگان و دیدگاه آنان اقتباس</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> شده و مورد استفاده</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> قرار</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> گرفته</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> است.</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> جهت</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> تجزیه</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> و</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> تحلیل</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> شواهد</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> از</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> تحلیل های چند متغیری از جمله تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و مرتبه دوم و مقایسه میانگین یک گروهی استفاده</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> شده</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> است.</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> شاخصهای</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> مختلف</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> از</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> اعتبار</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> و</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> روایی</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> مولفه های شناسایی شده در پژوهش</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> پشتیبانی</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> و</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> شاخصهای</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> برازندگی</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> از</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> توانمندی</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> بخش</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> اندازهگیری</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> و</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> بخش</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> ساختاری</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> مدل</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> حمایت</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> کرده</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> است.</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> در تجزیهوتحلیل دادهها از نرمافزارهای آماری مکس کیو دی ا، اس. پی. اس. اس و ایموس<a href="#_ftn1" name="_ftnref1" title=""><span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;">[1]</span></span></span></a></span></span>استفادهشده و براساس قاعده نرمافزارهای آماری در مورد نتایج تصمیمگیری و تحلیل شده است. <strong><u>یافته ها</u></strong>: این بخش از پژوهش با شاخصهای توصیفی و استنباطی تجزیهوتحلیل شده است. براساس<span dir="LTR"><span style="font-family:Calibri,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> نتایج تحلیل اکتشافی تعداد </span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;">۱۵</span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> مولفه شناسایی و با تحلیل عاملی تاییدی پشتیبانی شده است و براساس تحلیل عاملی مرتبه دوم مولفه ها و ابعاد کارآفرینی دانشگاهی بین المللی مشخص گردیده است. <strong><u>نتیجه گیری</u></strong>: مولفه های فرهنگ کارآفرینی و نوآوری، نهادها و شبکههای علمی و قابلیت شبکهسازی و ارتباطی تشکیل دهنده بعد رفتاری، مولفه های شایستگیهای کارآفرینانه، وجهه و جایگاه دانشگاه، فرایند یاددهی و یادگیری و قابلیتهای ساختاری تشکیل دهنده بعد</span></span> <span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;">توسعهای، مولفه های سرعت بینالمللی شدن، رهبری کارآفرینانه، فرایند تجاریسازی بینالمللی تشکیل دهنده بعد</span></span> <span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;">فرایندی و مولفه های قوانین و مقررات، ساختار حمایتی، نظام پژوهشی، جهتگیری استراتژیک بینالمللی و چشمانداز کارآفرینانه و نظام آموزشی</span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> تشکیل دهنده </span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;">بعد ساختاری</span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> مدل </span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;">کارآفرینی</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Helvetica,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> دانشگاهی</span></span><span dir="LTR"><span style="font-family:Helvetica,sans-serif;"><span style="font-size:11.0pt;"></span></span></span><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;"> بینالمللی هستند</span></span> <span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;">و در نهایت براساس ابعاد و مولفه های استخراج شده، مدل مناسب کارآفرینی دانشگاهی بین المللی ارائه شده است.</span></span>
<div>
<hr align="left" size="1" width="33%" >
<div id="ftn1"><a href="#_ftnref1" name="_ftn1" title=""><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-family:Times New Roman,serif;"><span style="font-size:10.0pt;">[1]</span></span></span></a> <span style="font-family:Times New Roman,serif;">. AMOS & SPSS</span></div>
</div>
<div>
<div id="ftn1"><br>
<span dir="LTR"></span></div>
</div>
<strong>Objective</strong>: This study was conducted to measure international academic entrepreneurship indicators. <strong>Method</strong>: This research is of applied type and with the help of quantitative method and using survey and correlation method. The data was collected using a questionnaire from 384 statistical samples from the community of theoretical and experimental experts in the field of academic entrepreneurship and international entrepreneurship. Measurement tools have been adapted and used by experts and their views. Multivariate analyzes such as exploratory factor analysis, first-order and second-order confirmatory factor analysis and one-group mean comparison were used to analyze the evidence. Various indicators of the validity and reliability of the components identified in the research support and fitness indicators have supported the capability of the measurement part and the structural part of the model. In data analysis was used by SPSS and Amos. <strong>Results</strong>: This part of the study has been analyzed with descriptive and inferential indicators. Based on the results of exploratory analysis, 15 factors have been identified and supported by confirmatory factor analysis. Based on the second-order factor analysis, the components and dimensions of international academic entrepreneurship have been identified. <strong>Conclusion:</strong> The components of "culture of entrepreneurship" and "innovation", institutions and networks, scientific and networking and communication capabilities that constitute the behavioral dimension, components of "entrepreneurial competencies", "development", "development", "development" and "building" Entrepreneurial leadership, international commercialization process, constitute the process dimension and components of laws and regulations, support structure, research system, ultimate international strategic orientation, and constructive, visionary, and motivational education. Extracted, a suitable model of international academic entrepreneurship is presented.
کارآفرینی, کارآفرینی بینالمللی, کارآفرینی دانشگاهی بینالمللی
Entrepreneurship, International Entrepreneurship, International Academic Entrepreneurship
145
171
http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-387-4&slc_lang=fa&sid=1
Fahimeh
Jabbari
فهیمه
جباری
ostadmis@yahoo.com
10031947532846006182
10031947532846006182
No
Islamic Azad University Qazvin Branch
دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین
Mohammad
Azizi
محمد
عزیزی
m_azizi@ut.ac.ir
10031947532846006183
10031947532846006183
Yes
university of tehran
دانشگاه تهران
javad
Salehi
محمد جواد
صالحی
javadsaleh@gmail.com
10031947532846006184
10031947532846006184
No
Institute for Research and Planning in Higher Education
موسسه پژوهش و برنامه ریزی آموزش عالی
Bahram
Navazeni
بهرام
نوازنی
Navazeni@soc.ikiu.ac.ir
10031947532846006185
10031947532846006185
No
Imam Khomeini International University
دانشگاه بین المللی امام خمینی قزوین