Iranian Higher Education
آموزش عالی ایران
ihej
Literature & Humanities
http://ihej.ir
1
admin
2008-8000
2008-8000
8888
573
fa
jalali
1398
7
1
gregorian
2019
10
1
11
3
online
1
fulltext
fa
کیفیت خدمات دریافتی از دانشگاه رازی و اثر آن بر سطح رضایتمندی دانشجویان
Perserviced Service Quality in Razi University and its Effect on Student Satisfaction
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<span style="color:black;"><span style="font-family:B Lotus;">جلب رضایت دانشجویان ازجمله دغدغههای نظام آموزش عالی در کشور است که کمتر مورد پژوهش قرار گرفته است.</span></span><span style="color:black;"><span style="font-family:B Lotus;"> مقاله حاضر برگرفته از پژوهشی است که با هدف شناسایی و اولویتبندی متغیرهای مؤثر بر رضایت دانشجویان انجام شده است. دادههای این مقاله با استفاده از پرسشنامهای محقق ساخته با نمونهای به حجم 409 نفر در 11 دانشکده دانشگاه رازی جمعآوری و مورد تجزیهوتحلیل قرار گرفت. این بررسی شامل دو حوزه انتظار دانشجویان و برداشت ذهنی آنان از عملکرد دانشگاه بود.</span></span><br>
<span dir="RTL"><span style="color:black;"><span style="font-family:B Lotus;"><span style="font-size:11.0pt;">رضایتمندی از متغیرهای مختلفی که به ابعاد کلان، میانی و خرد قابلتقسیم هستند، تأثیرپذیر است، در این مقاله تعدادی از متغیرهای خرد و میانی موردبررسی قرار گرفت. بهصورت خلاصه یافتههای این پژوهش نشاندهنده این واقعیت است که بین پنج متغیر موردمطالعه (تعامل استاد – دانشجو؛ تصویر برند دانشگاه؛ فضا و تجهیزات؛ رفتار کارکنان و تسهیلات فرهنگی ورزشی) و سطح رضایتمندی دانشجویان رابطه مثبت و معناداری وجود دارد؛ لکن آنچه حائر توجه است پایینتر بودن نمره خدمات دریافتی»(متأثر از عملکرد کنونی دانشگاهها) از سطح انتظارات دانشجویان در تمامی شاخصهای موردمطالعه است؛ بنابراین فارغ از اینکه چه عواملی زمینه تقلیل انتظار و یا افزایش سطح عملکرد دریافتی را فراهم میسازد؛ میتوان گفت که میزان رضایتمندی پایینتر از سطح بایسته آن است و این موضوع نشان از وجود ضعف در سیستم مدیریت خدمترسانی دانشگاه رازی است. از دیگر یافتههای مهم این پژوهش سطح تأثیرگذاری بسیار زیاد تعامل استاد –دانشجوبر رضایتمندی دانشجویان است</span></span></span></span>
<div style="text-align: justify;">Student satisfaction is one of the concerns of the higher education system in the country which has been less studied. This article is based on research that identifies and prioritizes the variables that affect students' satisfaction. Data were collected and analyzed using a researcher-made questionnaire with a sample size of 409 members of 11 faculties of Razi University.The study included two areas of students' expectations and their mental perceptions of university performance. Satisfaction with different variables that can be divided into macro, middle, and micro dimensions is affected. In this paper, some micro and middle variables are investigated. In summary, the findings of this study showed that there was a positive and significant relationship between the five variables studied (teacher-student interaction, university brand image, space and equipment, staff behavior, and sports cultural facilities) and student satisfaction level. However, what is noteworthy is the lower "service received" (affected by the current performance of universities) than the "student expectations" in all the indicators studied. Therefore, no matter what causes the expectation to decrease or increase the level of perceived performance, it can be said that the satisfaction level is lower than its required level, and this indicates a weakness in the university service management system. Another important finding of this study is the high level of “student-teacher interaction” on student satisfaction.<br>
<br>
<span dir="LTR"> </span><br>
</div>
واژگان کلیدی: رضایتمندی دانشجویان, خدمات دریافتی, دانشگاه رازی
Keywords: Student Satisfaction, Recruitment Services, University
101
126
http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-1367-1&slc_lang=fa&sid=1
yosef
mohamadifar
یوسف
محمدی فر
: yosefmohamadifar@gmail.com
10031947532846005673
10031947532846005673
Yes
Razi University
دانشگاه رازی
elham
berimavandi
الهام
بریموندی
e_berimavandi@yahoo.com
10031947532846005674
10031947532846005674
No
Razi University
دانشگاه رازی