Iranian Higher Education
آموزش عالی ایران
ihej
Literature & Humanities
http://ihej.ir
1
admin
2008-8000
2008-8000
8888
573
fa
jalali
1397
7
1
gregorian
2018
10
1
10
3
online
1
fulltext
fa
مطالعه کیفی ضرورت گذار از مدیریت انضباط محور به الگوی دانش محور در دانشگاه فرهنگیان
A Qualitative Study on the Necessity of Transition from Discipline-based Model to Knowledge-based One in Farhangian University
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:16px;"><span style="font-family:b lotus;">این مقاله</span> <span style="font-family:b lotus;">درصدد تحلیل دو مدل مدیریت آموزشی شامل؛ سنت انضباط محور و دانشمحور با تأکید بر تفاوت ساختاری و ماهوی دانشسراهای تربیتمعلم و دانشگاه فرهنگیان با توجه به دیدگاه میشل فوکو در خصوص امر انضباطی و سیاست­های تأدیبی است. در مقاله حاضر با استفاده از روش کیفی و بهکارگیری روش نظریه زمینه­ای و از طریق مصاحبه­ های عمیق و متمرکز به بررسی تجربیات انضباطی 43 فارغ التحصیل دانشسرا و تربیتمعلم پرداختهشده است. یافته­ های تحقیق حاضر ازیکطرف، ضمن تأکید بر ضرورت فرهنگی، اجتماعی، تاریخی و آکادمیک، گذار از سنت دانشسرایی به سنت نوین دانشگاهی، برنامه­ ریزان آموزشی و دستاندرکاران سیاست­های تربیتمعلم را بهنقد و واکاوی علمی گفتمان تاریخی سنت دانشسرایی دعوت می­نماید و از طرف دیگر مسئولان دانشگاه تازه تأسیس فرهنگیان را به تلاش برای برساختن و نهادینه کردن سنت دانشگاهی دانش­ محور ترغیب نموده، خصوصاً در مورد تداوم سنت دانشسرایی در قالب جدید دانشگاه هشدار می­دهد. این تحقیق درنهایت تأسیس دانشگاه فرهنگیان را نوعی گریز و گذر از ساخت انضباط ­محور دانشسرایی دانسته که خود ریشه در تحولات زیستی و هستی شناختی انسان معاصر ایرانی بهخصوص نسل جدید معلمان دارد.</span></span></div>
<div style="text-align: justify;">This paper seeks to analyze the debate of two models in educational management, the discipline-centered and knowledge-based tradition, with an emphasis on the structural and modality differences between Daneshsar and Farhangian University, according to Michel Foucault's view of discipline and correction policies. In this paper, the qualitative and in particular the Grounded theory are used, and through in-depth and focused interviews, 43 experienced disciplinary teachers have been studied. The findings of this research, on the one hand, emphasize on the cultural, social, historical and academic necessity, the transition from the Daneshsara tradition to the modern academic tradition, suggest the educational planners and practitioners review the teacher education policies. On the other hand, the officials of the newly found university have urged to strive to establish and institutionalize a scholarly academic tradition, especially warn them with regard to the continuation of the Daneshsara tradition in the new university format. This research finally sees the establishment of the University of Farhanfian as a kind of breakthrough in the development of discipline-based knowledge, which itself is rooted in the biological and ontological developments of contemporary Iranian people in the third decade of the Islamic Revolution.</div>
مدیریت دانشگاهی, دانشگاه فرهنگیان, ساختار انضباط محور, ساختار دانش محور
Academic Management, University of Farhangian, Disciplinary Structure, Knowledge-Based Structure
29
50
http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-1016-1&slc_lang=fa&sid=1
rashid
ahmadrash
رشید
احمدرش
10031947532846006093
10031947532846006093
Yes
farhangian university
گروه علوم تربیتی، دانشگاه فرهنگیان کردستان