Iranian Higher Education
آموزش عالی ایران
ihej
Literature & Humanities
http://ihej.ir
1
admin
2008-8000
2008-8000
8888
573
fa
jalali
1396
7
1
gregorian
2017
10
1
9
3
online
1
fulltext
fa
برنامه ریزی استراتژیک آموزش از دور در دانشگاه پیام نور
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<div style="text-align: justify;"><span style="font-size:16px;"><span style="font-family:b lotus;">هدف از انجام این پژوهش طراحی الگوی برنامه</span><span dir="LTR">­</span><span style="font-family:b lotus;">ریزی استراتژیک آموزش از دور در آموزش</span><span dir="LTR">­</span><span style="font-family:b lotus;">عالی ایران می باشد. روش پژوهش ترکیبی (کیفی و کمی) است.</span> <span style="font-family:b lotus;">نمونه آماری در بخش کیفی هفت نفر از صاحبنظران آموزش از دور و مدیریت دولتی</span> <span style="font-family:b lotus;">و در بخش کمی 97 نفر از اعضای هیئت</span><span dir="LTR">­</span><span style="font-family:b lotus;">علمی گروه مدیریت دولتی می</span><span dir="LTR">­</span><span style="font-family:b lotus;">باشند. نتایج این پژوهش نشان داد که چون طبیعت دانشگاه و آموزش</span><span dir="LTR">­</span><span style="font-family:b lotus;">عالی با طبیعت سازمان</span><span dir="LTR">­</span><span style="font-family:b lotus;">ها و بنگاه</span><span dir="LTR">­</span><span style="font-family:b lotus;">های کسب و</span> <span style="font-family:b lotus;">کار محور متفاوت است، همچنین بین دانشگاه</span><span dir="LTR">­</span><span style="font-family:b lotus;">های مرسوم و دانشگاه</span><span dir="LTR">­</span><span style="font-family:b lotus;">های آموزش از دور تفاوت وجود دارد، باید در مدل های ارائه شده تغییراتی داد. با شناخت این تفاوت­ها، دانشگاه­ها می­توانند مدل سنتی را به گونه­ ای تغییر دهند که شناخت و مشارکت آنها در این فرایند بهبود یابد و همواره برنامه­ ریزی استراتژیک با نتایج بهتری حاصل شود. در این پژوهش براساس مطالعات انجام شده، الگوی مفهومی متناسب با برنامه­ ریزی استراتژیک آموزش از دور طراحی شد.</span> <span style="font-family:b lotus;">جهت گردآوری داده­ ها در بخش کیفی از مصاحبه نیمه ساختاریافته با صاحب­نظران استفاده و از مقوله ­بندی نتایج آن پرسشنامه بدست آمد. نتایج پرسشنامه با استفاده از ماتریس عوامل داخلی و خارجی نشان­دهنده غلبه ضعف­ ها بر قوت ­ها و تهدیدها بر فرصت­ ها می­باشد. نتایج ماتریس چهارخانه­ ای عوامل داخلی و خارجی نشان داد که دانشگاه پیام­ نور در موقعیت استراتژی تدافعی می ­باشد.</span> <span style="font-family:b lotus;">همچنین از ماتریس </span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;">SWOT</span></span><span style="font-family:b lotus;"> برای تدوین استراتژی و از ماتریس </span><span dir="LTR"><span style="font-family:times new roman,serif;">QSPM</span></span><span style="font-family:b lotus;"> اولویت بندی آن­ها استفاده شد. در نهایت نتایج تحلیل مسیر، نشان داد که در حدود 81% از مجموع تغییرات متغیر وابسته توسط مدل تحلیلی نهایی ارائه شده تبیین شده که نشان دهنده تناسب بالای مدل مفهومی جهت ارائه در برنامه­ ریزی استراتژیک آموزش از دور می ­باشد.</span></span></div>
مدل, برنامه ریزی استراتژیک, آموزش از دور, آموزش عالی, دانشگاه پیام نور
89
115
http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-691-2&slc_lang=fa&sid=1
ثنا
صفری
A.safari@ymail.com
10031947532846003532
10031947532846003532
No
مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور
اسماعیل
صفری
Esmaeil_safari@yahoo.com
10031947532846003533
10031947532846003533
Yes
مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور
محمدرضا
سرمدی
Sarmadi@pnu.ac.ir
10031947532846003534
10031947532846003534
No
مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور
مهران
فرج الهی
Farajollahim@yahoo.com
10031947532846003535
10031947532846003535
No
مرکز تحصیلات تکمیلی دانشگاه پیام نور