%0 Journal Article %T %J Iranian Higher Education %V 7 %N 4 %U http://ihej.ir/article-1-726-fa.html %R %D 2015 %K %X بحث پارادایم‌های علوم اجتماعی در حوزه آموزش عالی در حال گسترش است. هدف این تحقیق جمع‌آوری شواهد تجربی از وضعیت پارادایم‌ها در دانش مربوط به سازمان و مدیریت آموزش عالی ایران است. در این مطالعه سعی شده ضمن بررسی مبانی و روند تحول پارادایم‌ها به این سؤالات پاسخ داده شود: روند تحول پارادایم‌های جایگزین در بین محققان سازمان و مدیریت آموزش عالی ایران چگونه است؟ و نمونه‌هایی از تحقیقات در قالب پارادایم‌های جایگزین کدام‌ها هستند؟ در این پژوهش از روش تحقیق توصیفی استفاده شد. تعداد 283 مقاله از فصلنامه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزش عالی در طول ده سال به‌عنوان جامعه انتخاب و 35 مقاله بر اساس محتوای آنها که مرتبط با حوزه سازمان، مدیریت و رهبری بودند به ‌عنوان نمونه پژوهشی تحلیل محتوا شدند. یافته‌ها نشان می‌دهد که بیش از 91 درصد پژوهش‌ها بر اساس پارادایم کارکردگرایی و کمتر از 9 درصد در قالب پارادایم تفسیری می‌باشند. حوزه تحقیقات سطح موسسه، سطح بخشی یا منطقه‌ای و سطح ملی به‌ ترتیب 57% ، 32% و 11% بوده است. در نهایت فرمت چهار پارادایم کارکردگرایی، تفسیری، انتقادی و پست‌مدرن موردبحث قرارگرفته است. %> http://ihej.ir/article-1-726-fa.pdf %P 61-104 %& 61 %! %9 Research %L A-10-649-10 %+ %G eng %@ 2008-8000 %[ 2015