TY - JOUR T1 - Developing a Framework for the Organizational Capacity of Academic Centers: A Qualitative Study TT - توسعه چارچوب ظرفیت سازمانی دانشگاهی: یک مطالعه کیفی JF - ihej JO - ihej VL - 11 IS - 2 UR - http://ihej.ir/article-1-1316-fa.html Y1 - 2019 SP - 119 EP - 142 KW - Organizational Capacity KW - Higher Education KW - University KW - Framework KW - meta-synthesis. N2 - هدف پژوهش حاضر، توسعه­ چارچوب ظرفیت سازمانی دانشگاهی بود. روش پژوهش، فراترکیبِ کیفی هفت مرحله­ای سندلوسکی و باروسو (2007) بود. در گام اول، سؤال پژوهش در مورد توسعه­ چارچوب ظرفیت دانشگاهی مطرح و بر اساس آن اعضای تیم فراترکیب مشخص شدند. در گام دوم و سوم، 63 پژوهش کیفی از میان 120 پژوهش از پایگاه­های معتبر علمی داخلی و خارجی جستجو و معیارهای شمول مقالات مشخص گردید. در گام چهارم، با تجزیه‌وتحلیل داده­ها، 104 مضمون پایه­ مرتبط با ظرفیت دانشگاهی استخراج گردید. بر آن اساس در گام پنجم، 104 مضمون پایه در 19 مضمون سازمان دهنده­ سطح اول شامل آموزش؛ پژوهش؛ خدمات اجتماعی؛ بهره­وری؛ فنّاوری؛ ساختار سازمانی؛ نظارت و ارزیابی؛ مدیریت منابع انسانی؛ شایستگی­های منابع انسانی؛ توان پاسخگویی؛ مالی؛ نظام برنامه­ریزی؛ مدیریت دانشجویان؛ امکانات و تسهیلات؛ مسئولیت­های شغلی اعضای هیئت‌علمی؛ فرهنگ‌سازمانی؛ برنامه­ درسی و رهبری تغییر قرار گرفتند. در مرحله­ بعد، مضامین سازمان دهنده­ سطح اول در 5 مضمون سازمان دهنده­ سطح دوم شامل مدیریت استعداد؛ زیرساخت­ها؛ مأموریتی؛ فرآیندی و عملکرد سازمانی طبقه­بندی شدند. در انتها نیز، شبکه­ مضامین ظرفیت سازمانی دانشگاهی ترسیم گردید. در گام ششم، یافته­ها اعتبار یابی شدند و پس از تأیید، در گام هفتم ارائه گردیدند. چارچوب توسعه داده‌شده در این پژوهش، امکان ارزیابی ظرفیت سازمانی دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی را فراهم آورده است. M3 ER -