@ARTICLE{Azizi, author = {Jabbari, Fahimeh and Azizi, Mohammad and Salehi, javad and Navazeni, Bahram and }, title = {International Academic Entrepreneurship: Measuring Indicators}, volume = {12}, number = {2}, abstract ={هدف: این‌‌ پژوهش‌‌ با هدف طراحی مدل‌ کارآفرینی‌ دانشگاهی‌ ‌بین‌المللی به انجام رسیده است. روش: این تحقیق از نوع کاربردی و باکمک روش کمی و با استفاده از روش‌‌ پیمایشی و همبستگی‌‌ انجام‌‌ گرفته‌‌ است. اطلاعات‌‌ لازم‌‌ با‌‌ استفاده‌‌ از‌‌ پرسشنامه‌‌ از‌‌ تعداد‌‌ ۳۸۴ نمونه‌‌ آماری‌‌ از جامعه خبرگان نظری و تجربی حوزه‌ی کارآفرینی دانشگاهی و کارآفرینی بین المللی گردآوری‌‌ شده‌‌ است.‌‌ ابزار‌‌ سنجش‌‌ از‌‌ طریق خبرگان و دیدگاه آنان اقتباس‌‌ شده و مورد استفاده‌‌ قرار‌‌ گرفته‌‌ است.‌‌ جهت‌‌ تجزیه‌‌ و‌‌ تحلیل‌‌ شواهد‌‌ از‌‌ تحلیل های چند متغیری از جمله تحلیل عاملی اکتشافی، تحلیل عاملی تاییدی مرتبه اول و مرتبه دوم و مقایسه میانگین یک گروهی استفاده‌‌ شده‌‌ است.‌‌ شاخص‌های‌‌ مختلف‌‌ از‌‌ اعتبار‌‌ و‌‌ روایی‌‌ مولفه های شناسایی شده در پژوهش‌‌ پشتیبانی‌‌ و‌‌ شاخص‌های‌‌ برازندگی‌‌ از‌‌ توانمندی‌‌ بخش‌‌ اندازه‌‌گیری‌‌ و‌‌ بخش‌‌ ساختاری‌‌ مدل‌‌ حمایت‌‌ کرده‌‌ است.‌‌ در تجزیه‌وتحلیل داده‌ها از نرم‌افزارهای آماری مکس کیو دی ا، اس. پی. اس. اس و ایموس[1]استفاده‌شده و براساس قاعده نرم‌افزارهای آماری در مورد نتایج تصمیم‌گیری و تحلیل شده است. یافته ها: این بخش از پژوهش با شاخص‌های توصیفی و استنباطی تجزیه‌وتحلیل شده است. براساس‌‌ نتایج تحلیل اکتشافی تعداد ۱۵ مولفه شناسایی و با تحلیل عاملی تاییدی پشتیبانی شده است و براساس تحلیل عاملی مرتبه دوم مولفه ها و ابعاد کارآفرینی دانشگاهی بین المللی مشخص گردیده است. نتیجه گیری: مولفه های ‌فرهنگ‌‌‌ کار‌آفرینی‌‌‌ و‌‌‌ نوآوری، نهادها‌‌‌ و‌‌‌ شبکه‌های‌‌‌ علمی و ‌قابلیت‌‌‌ شبکه‌‌‌سازی‌ و‌‌‌ ارتباطی تشکیل دهنده بعد رفتاری، مولفه های ‌شایستگی‌های‌‌‌ کارآفرینانه، ‌وجهه‌‌‌ و‌‌‌ جایگاه‌‌‌ دانشگاه، ‌فرایند یاددهی‌‌‌ و‌‌‌ یادگیری و ‌قابلیت‌های‌‌‌ ساختاری تشکیل دهنده بعد توسعه‌ای، مولفه های ‌سرعت‌‌‌ بین‌المللی‌‌‌ شدن، ‌رهبری‌‌‌ کارآفرینانه، ‌فرایند‌‌‌ تجاری‌سازی‌‌‌ بین‌المللی تشکیل دهنده بعد فرایندی و مولفه های ‌قوانین‌‌‌ و‌‌‌ مقررات، ساختار‌‌‌ حمایتی، ‌نظام‌‌‌ پژوهشی، جهت‌‌‌‌‌‌‌گیری‌ استراتژیک‌‌‌ بین‌المللی‌‌‌ و‌‌‌ چشم‌انداز‌‌‌ کارآفرینانه و ‌نظام‌‌‌ آموزشی تشکیل دهنده بعد ساختاری مدل کارآفرینی‌ دانشگاهی‌ ‌بین‌المللی هستند و در نهایت براساس ابعاد و مولفه های استخراج شده، مدل مناسب کارآفرینی دانشگاهی بین المللی ارائه شده است. [1] . AMOS & SPSS }, URL = {http://ihej.ir/article-1-1529-fa.html}, eprint = {http://ihej.ir/article-1-1529-fa.pdf}, journal = {Iranian Higher Education}, doi = {}, year = {2020} }