AU - Khaledian, Amir TI - Increasing the effectiveness of higher skills training by providing new methods of teaching laboratory and workshop courses - Case study of electrical engineering PT - JOURNAL ARTICLE TA - ihej JN - ihej VO - 12 VI - 3 IP - 3 4099 - http://ihej.ir/article-1-1751-fa.html 4100 - http://ihej.ir/article-1-1751-fa.pdf SO - ihej 3 AB  - آموزش عالی مهارتی به دلیل تربیت نیروی متخصص صنایع، یکی از ارکان توسعه پایدار هر کشور است. بخش عمده و مهم آموزش ­های عالی مهارتی، دروس آزمایشگاهی و کارگاهی است که در آن، دانشجو از نزدیک با ابزارها و تجهیزات مرتبط با رشته تحصیلی خود آشنا می ­شود و مباحثی که به ­طور نظری مورد مطالعه قرار داده، در عمل نیز می­ آموزد. از چالش­ های دروس عملی، می­ توان به هزینه بالای تجهیز یا بروزرسانی آزمایشگاه­ ها و کارگاه­ ها اشاره کرد. همچنین کمبود تعداد تجهیزات موجود به نسبت تعداد دانشجویان، زمان کافی را در اختیار مدرس و دانشجو قرار نمی ­دهد تا فرآیند یادگیری به طور کامل انجام شود. در این مقاله با در نظر گرفتن محدودیت­ های اشاره شده، رویکردهای جدیدی از آموزش عالی مهارتی با تاکید بر دروس آزمایشگاهی و کارگاهی ارائه می ­شود. این رویکردها با بهره­ گیری از جدیدترین فناوری­ های ارتباطی، آن­ها را در خدمت آموزش ­های مهارتی بکار می­ گیرند. با معرفی الگوهایی نظیر واقعیت افزوده، شبیه­ سازی نرم­ افزاری، آموزش گروهی و آموزش مجازی و ملزومات پیاده ­سازی آن­ها، تاثیر هریک از روش ­ها در افزایش اثربخشی آموزش ­های عالی مهارتی تبیین می­ شود. در نهایت با مطالعه موردی رشته مهندسی برق، هریک از روش­ های کمک آموزشی معرفی شده بر اساس شاخص­ هایی نظیر در دسترس بودن، هزینه تجهیزات و پیاده ­سازی، تاثیر در ارتقای سطح یاددهی و پوشش دادن سرفصل آموزشی مورد تحلیل و ارزیابی قرار می­ گیرند. CP - IRAN IN - Tehran, East Brazil Street LG - eng PB - ihej PG - 174 PT - Research YR - 2020