AU - hedayati, ali AU - salehi emran, ebrahim AU - shirkhodaei, meisam TI - The Designing of the Model of Interpretive Structural of the Components of Evidence-Based Policy Making of Higher Education in Iran PT - JOURNAL ARTICLE TA - ihej JN - ihej VO - 13 VI - 1 IP - 1 4099 - http://ihej.ir/article-1-1625-fa.html 4100 - http://ihej.ir/article-1-1625-fa.pdf SO - ihej 1 AB  - در عصر حاضر برخورداری از سیستم آموزش عالی به‌عنوان پاشنه آشیل توسعه همه‌جانبه و پویایی آن، ابزاری برای مقابله با بحران­های پیش رو و متضمن برآورده سازی نیازهای جوامع به شمار می­آیند. به‌طوری‌که دارا بودن این امتیاز معیاری برای سنجش پیشرفت و توسعه در کشورهای گوناگون و ابزاری قدرتمند در تمایز کشورها از دریچه توسعه­یافتگی و یا عقب‌ماندگی است. بنابراین بهره­گیری از رویکردی نوین، کارا و اثربخش در سیاست‌گذاری آموزش عالی که از شواهدی همچون شواهد کیفی، کمی، توصیفی، تجربی و شواهد موجود حاصل از پژوهش­های هم‌سنخ بهره بگیرد، ضرورت استفاده از رویکرد سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد در کشور را حیاتی می­سازد. به همین منظور هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد برای نظام آموزش عالی ایران با استفاده از تکنیک مدل‌سازی ساختاری تفسیری می­باشد. ازاین‌رو با استفاده از داده­های جمع­آوری شده از پرسشنامه توزیع‌شده در بین 20 نفر از اعضای کمیسیون آموزش عالی مجلس، مدیران ارشد، کارشناسان، و خبرگان وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و روسا و مدیران دانشگاه­های جامع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، که به روش نمونه­گیری گلوله برفی انتخاب شدند. سطح­بندی و اثر متقابل مؤلفه­های سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد در سیستم آموزش عالی کشور تعیین گردید. CP - IRAN IN - LG - eng PB - ihej PG - 100 PT - Research YR - 2021