%0 Journal Article %A hedayati, ali %A salehi emran, ebrahim %A shirkhodaei, meisam %T The Designing of the Model of Interpretive Structural of the Components of Evidence-Based Policy Making of Higher Education in Iran %J Iranian Higher Education %V 13 %N 1 %U http://ihej.ir/article-1-1625-fa.html %R %D 2021 %K The Designing of Model, Interpretive Structural, Public Policy Making, Evidence-Based Policy Making, and Higher Education., %X در عصر حاضر برخورداری از سیستم آموزش عالی به‌عنوان پاشنه آشیل توسعه همه‌جانبه و پویایی آن، ابزاری برای مقابله با بحران­های پیش رو و متضمن برآورده سازی نیازهای جوامع به شمار می­آیند. به‌طوری‌که دارا بودن این امتیاز معیاری برای سنجش پیشرفت و توسعه در کشورهای گوناگون و ابزاری قدرتمند در تمایز کشورها از دریچه توسعه­یافتگی و یا عقب‌ماندگی است. بنابراین بهره­گیری از رویکردی نوین، کارا و اثربخش در سیاست‌گذاری آموزش عالی که از شواهدی همچون شواهد کیفی، کمی، توصیفی، تجربی و شواهد موجود حاصل از پژوهش­های هم‌سنخ بهره بگیرد، ضرورت استفاده از رویکرد سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد در کشور را حیاتی می­سازد. به همین منظور هدف پژوهش حاضر، طراحی مدل سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد برای نظام آموزش عالی ایران با استفاده از تکنیک مدل‌سازی ساختاری تفسیری می­باشد. ازاین‌رو با استفاده از داده­های جمع­آوری شده از پرسشنامه توزیع‌شده در بین 20 نفر از اعضای کمیسیون آموزش عالی مجلس، مدیران ارشد، کارشناسان، و خبرگان وزارت علوم و تحقیقات و فناوری و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و روسا و مدیران دانشگاه­های جامع وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، که به روش نمونه­گیری گلوله برفی انتخاب شدند. سطح­بندی و اثر متقابل مؤلفه­های سیاست‌گذاری مبتنی بر شواهد در سیستم آموزش عالی کشور تعیین گردید. %> http://ihej.ir/article-1-1625-fa.pdf %P 100-139 %& 100 %! %9 Research %L A-10-1712-1 %+ Mazandaran university %G eng %@ 2008-8000 %[ 2021