RT - Journal Article T1 - Identifing Implementation Requirements of Massive Open Online Course in Payam Noor University from an Economic Perspective JF - ihej YR - 2021 JO - ihej VO - 13 IS - 2 UR - http://ihej.ir/article-1-1476-fa.html SP - 96 EP - 134 K1 - Keywords: Implementation requirements K1 - Massive Open Online Course (MOOC) K1 - pricing strategy K1 - business model K1 - business plan K1 - marketing. AB - پژوهش حاضر با هدف شناسایی الزام‌های اجرایی دوره‌های برخط آزاد انبوه(موک) در دانشگاه پیام‌نور از منظر اقتصادی انجام گرفت. روش مورد استفاده در این پژوهش، کاربردی و نحوه گردآوری اطلاعات، کیفی بود. مؤلفه‌های مورد استفاده بر اساس بررسی اسناد و مدارک و ابزار مصاحبه نیمه ساختارمند شناسایی شدند. به منظور بررسی اسناد و مدارک و تحلیل یافته‌های مصاحبه از روش تحلیل محتوای استقرایی در سه سطح باز، محوری و گزینشی استفاده شد. برای شناسایی جامع مؤلفه‌های اصلی و زیرمؤلفه‌های الزام‌های اجرایی دوره‌های موک در دانشگاه پیام‌نور از منظر اقتصادی، علاوه بر بررسی مطالعه‌های انجام شده در این زمینه، مصاحبه‌ای نیمه‌ساختارمند با 15 نفر از خبرگان حوزه در دوره‌های موک صورت گرفت. نتایج نشان داد که الزام‌های اجرایی دوره‌های موک در دانشگاه پیام‌نور از منظر اقتصادی شامل یازده مؤلفه اصلی: تشکیل تیم اقتصادی، تعیین اهداف اقتصادی از راه­اندازی و ارائه دوره­های موک، عرضه وتقاضا، هزینه و درآمدها، منابع، سرمایه­گذاران، استراتژی قیمت­گذاری، مدل کسب و کار، تهیه و نوشتن یک طرح و ارائه مدل اقتصادی، بازاریابی و مباحث مالی و حقوقی و 37 زیرمؤلفه است. LA eng UL http://ihej.ir/article-1-1476-fa.html M3 ER -