AU - Abedini, Iman AU - Masoudi Nadoushan, Esmat AU - Aghajani, Hasanali AU - Golzari, Zeinab TI - Designing and Validating Knowledge Commercialization Model for the Country's Industrial Universities PT - JOURNAL ARTICLE TA - ihej JN - ihej VO - 12 VI - 1 IP - 1 4099 - http://ihej.ir/article-1-1451-fa.html 4100 - http://ihej.ir/article-1-1451-fa.pdf SO - ihej 1 AB  - از مأموریت‌های مهم دانشگاه علاوه بر حوزه آموزشی و تحقیقاتی، مشارکت مستمر و پایدار در فرآیند نوآوری و توسعه فناوری و پاسخگویی به تغییر و تحولات و نیازهای جامعه و صنعت است. هدف پژوهش طراحی الگوی تجاری‌سازی دانش به‌صورت جامع و عملیاتی برای دانشگاه‌های صنعتی کشور و شناسایی مؤلفه‌های آن می‌باشد. رویکرد این پژوهش ترکیبی و از نوع آمیخته-اکتشافی با استفاده از روش‌های کیفی و کمّی است. در بخش کیفی با استفاده از روش نظریه داده بنیاد سیستماتیک[1]، الگویی برای تجاری‌سازی دانش در دانشگاه‌های صنعتی کشور طراحی شد. جامعه آماری تحقیق شامل خبرگان، اساتید، مدیران و دانشجویان دوره دکتری دانشگاه‌های صنعتی کشور و مدیران حوزه صنعت و شرکت‌های دانش‌بنیان می‌باشد. بر اساس نمونه‌گیری هدفمند تعداد 17 نفر به‌منظور انجام مصاحبه به‌صورت نیمه ساختارمند انتخاب شدند. اعتبار و روایی داده‌های گردآوری شده از مصاحبه‌ها از روش‌های بازبینی مشارکت‌کنندگان، مرور خبرگان و توافق درون موضوعی به‌دست‌آمده است. بر اساس روش نظریه داده بنیاد سیستماتیک داده‌ها طی دو مرحله کدگذاری باز و محوری تحلیل‌شده و 738 عبارت مفهومی در قالب 70 طبقه اصلی و درنهایت 16 مقوله سازماندهی و به‌صورت الگوی پاردایمی با شش مقوله کلی (علّی، زمینه‌ای، مداخله‌گر، راهبردها، پدیده اصلی و پیامدها) ارائه شدند. سپس در مرحله کدگذاری انتخابی، الگوی مفهومی بر اساس الگوی پارادایمی و فهم و تجربه محقق ارائه شد. در بخش کمّی به‌منظور اعتباریابی الگوی ارائه‌شده از مدل معادلات ساختاری[2] استفاده شد. با توجه به این‌که مقدار آماره t برای تمامی روابط بین مقوله‌ها بزرگ‌تر از مقدار 96/1 بوده و همچنین ضریب مسیر تمامی مقوله‌ها در حالت استاندارد بزرگ‌تر از 3/0 به دست آمده است بنابراین تمامی مؤلفه‌ها، روابط بین مقوله‌های کلی و درنهایت الگوی پیشنهادی تائید گردید. [1] Systematic Grounded Theory [2] Structural Equation Modeling CP - IRAN IN - Psychology and Educational Science College, Islamic Azad University, South Tehran Branch. LG - eng PB - ihej PG - 85 PT - Research YR - 2020