TY - JOUR JF - ihej JO - ihej VL - 12 IS - 1 PY - 2020 Y1 - 2020/3/01 TI - Interrogation of a University Classrooms in the Court of Semantics: Managerial Implications TT - گویاوری کلاس های یک دانشگاه در دیوان نشانه شناسی: دلالت های مدیریتی N2 - هدف این مقاله در چارچوب مطالعات نفسیری، نشانه­شناسی کلاس­های درس یک دانشگاه برای ایجاد آگاهی انتقادی درباره معانی و نحوه عمل کردن نشانه­های موجود در متن آلایه­های فیزیکی آن به پیوست آموزه­های مدیریتی منبعث از آن بود. برای تحقق این هدف، پس از گرفتن عکس از عناصر ساختاری کلاس­های درس دانشگاه مورد مطالعه، تعداد 7 عکس به عنوان نمونه برای تجزیه و تحلیل انتخاب شدند. معیار غربال­گری عکس­ها، ضابطه قابلیت یادگیری بیشتر از متون دیداری بود. در ادامه، داده­ها با استفاده از روش­های­­ نشانه­شناسی سوسور و بارت مورد تجزیه و تحلیل واقع شدند. یافته­های پژوهش ما را به کشف 5 اسطوره دلالت نمودند: اسطوره استاد-شاگردی (لزوم تبعیت محض شاگرد از استاد در مقام آموزش و تکیه بر آراء و اندیشه­ های مطرح­شده توسط او در عوض مواجهه منتقدانه و یا شالوده­شکنانه با آن اندیشه­ ها یا هم­آموزی)، اسطوره نظم-نسق (القای معنایی مستحسن به رعایت نظم در سازمان برای سامان­مندی امور)، اسطوره مهتری-کهتری/ ارباب-رعیتی (ایجاد ناگزیر نظام طبقاتی در سازمان)، اسطوره دارندگی-برازندگی (عدم ­اهتمام بایسته نسبت به کاربست و نگه­داشت اموال و امکانات عمومی سازمان) و اسطوره پت-مت (عدم همه­جانبه­نگری در برنامه­ریزی و بسیج منابع و امکانات سازمان). SP - 63 EP - 84 AU - Dehqani, Masoumeh AU - Hadavinejad, Mostafa AU - Roozbeh, Roohollah AD - Vali-e-Asr University KW - Organizational Culture KW - Artifacts KW - Physical Artifacts KW - Semantics KW - Interrogation KW - University UR - http://ihej.ir/article-1-1430-fa.html ER -