%0 Journal Article %A Dehqani, Masoumeh %A Hadavinejad, Mostafa %A Roozbeh, Roohollah %T Interrogation of a University Classrooms in the Court of Semantics: Managerial Implications %J Iranian Higher Education %V 12 %N 1 %U http://ihej.ir/article-1-1430-fa.html %R %D 2020 %K Organizational Culture, Artifacts, Physical Artifacts, Semantics, Interrogation, University, %X هدف این مقاله در چارچوب مطالعات نفسیری، نشانه­شناسی کلاس­های درس یک دانشگاه برای ایجاد آگاهی انتقادی درباره معانی و نحوه عمل کردن نشانه­های موجود در متن آلایه­های فیزیکی آن به پیوست آموزه­های مدیریتی منبعث از آن بود. برای تحقق این هدف، پس از گرفتن عکس از عناصر ساختاری کلاس­های درس دانشگاه مورد مطالعه، تعداد 7 عکس به عنوان نمونه برای تجزیه و تحلیل انتخاب شدند. معیار غربال­گری عکس­ها، ضابطه قابلیت یادگیری بیشتر از متون دیداری بود. در ادامه، داده­ها با استفاده از روش­های­­ نشانه­شناسی سوسور و بارت مورد تجزیه و تحلیل واقع شدند. یافته­های پژوهش ما را به کشف 5 اسطوره دلالت نمودند: اسطوره استاد-شاگردی (لزوم تبعیت محض شاگرد از استاد در مقام آموزش و تکیه بر آراء و اندیشه­ های مطرح­شده توسط او در عوض مواجهه منتقدانه و یا شالوده­شکنانه با آن اندیشه­ ها یا هم­آموزی)، اسطوره نظم-نسق (القای معنایی مستحسن به رعایت نظم در سازمان برای سامان­مندی امور)، اسطوره مهتری-کهتری/ ارباب-رعیتی (ایجاد ناگزیر نظام طبقاتی در سازمان)، اسطوره دارندگی-برازندگی (عدم ­اهتمام بایسته نسبت به کاربست و نگه­داشت اموال و امکانات عمومی سازمان) و اسطوره پت-مت (عدم همه­جانبه­نگری در برنامه­ریزی و بسیج منابع و امکانات سازمان). %> http://ihej.ir/article-1-1430-fa.pdf %P 63-84 %& 63 %! %9 Research %L A-10-1525-1 %+ Vali-e-Asr University %G eng %@ 2008-8000 %[ 2020