RT - Journal Article T1 - The Study of the Convergence of University Governance and Quasi-Market Actions in Iran's Higher Education JF - ihej YR - 2018 JO - ihej VO - 10 IS - 4 UR - http://ihej.ir/article-1-1154-fa.html SP - 61 EP - 86 K1 - Iran's higher education K1 - commercialization of university K1 - university governance indicators K1 - market-oriented university governance AB - در سال­های اخیر و با توجه به ظهور اندیشه­های جدید همچون رویکرد نوین مدیریت عمومی، جوامع و اقتصادهای دانش­بنیان و جهانی‌شدن؛ مفاهیم کارایی، اثربخشی و پاسخ­گویی در بخش عمومی، توجه بیشتری را به خود معطوف کرده­اند. آموزش عالی ایران نیز مستثنا از این تحولات نبوده است و سعی در تغییر رویکرد خود در جهت تجاری­سازی فعالیت­های دانشگاه و همخوانی بیشتر با تغییرات محیطی داشته است. در این راستا هدف اصلی پژوهش حاضر، بررسی همگرایی حکمرانی دانشگاهی و کنش­های شبه­تجاری در آموزش عالی ایران بوده است. به‌منظور دستیابی به این هدف رویکرد ترکیبی- متوالی مدنظر قرار گرفت، در مرحله کیفی پژوهش، با مرور اسناد و پژوهش­های موجود و در ادامه انجام مصاحبه­های عمیق نیمه ساختارمند با 9 نفر از خبرگان آموزش عالی به‌صورت هدفمند و تا مرحله اشباع نظری، شاخص­های حکمرانی شبه­تجاری (بازار گرا)، در مدلی شامل چهار بعد: زمینه­ای، مالی، علمی و سازمانی، شناسایی شدند. در گام بعد، به‌منظور اجرای تحلیل عاملی تأییدی، این شاخص­ها، در اختیار مشارکت­کنندگان بخش کمی پژوهش قرار گرفت. شاخص­های نکوئی برازش نشان از تأیید مدل پژوهش داشت و مقایسه میانگین نمونه و میانگین مفروض با استفاده از آزمون T تک نمونه­ای، حاکی از عدم همگرایی حکمرانی دانشگاهی در آموزش عالی ایران با رویکرد شبه­تجاری مصرح در اسناد بالادستی آموزش عالی ایران داشت. LA eng UL http://ihej.ir/article-1-1154-fa.html M3 ER -