@ARTICLE{Khoshkab, author = {khoshkab, shahrbanoo and }, title = {Evaluating the efficiency of Iranian industrial universities based on non-parametric and parametric approaches}, volume = {13}, number = {2}, abstract ={مطالعه حاضر وضعیت کارایی آموزشی و پژوهشی دانشگاه­های صنعتی ایران با استفاده از دو روش ناپارامتریِ تحلیل پوششی داده­ها و روش پارامتریِ تحلیل مرز تصادفی برای متغیرهای ورودی (تعداد دانشجویان ورودی، تعداد اعضاء هیأت علمی، تعداد کارکنان و بودجه) و خروجی (درآمد اختصاصی، تعداد دانشجویان در حال تحصیل، تعداد دانش­آموختگان و مقالات همایشی) و داده­های مستخرج از لایحه بودجه، آمار و مستندات مؤسسه پژوهش و برنامه­ریزی آموزش عالی و وبسایت پایگاه جهان اسلام مربوط به 20 دانشگاه صنعتی طی سال­های تحصیلی 1392-1393 و 1393-1394 را مورد ارزیابی قرار داده است. نتایج پژوهش نشانگر؛ 1- وجود ناکارایی در واحدهای دانشگاهی؛ 2- تفاوت درجه­ی ناکارآمدی در واحدهای دانشگاهی مختلف؛ 3-کاهش میانگین کارایی کل دانشگاه­های منتخب در سال 1393 در مقایسه با سال 1394؛ 4- کاهش میانگین کارایی آموزشی و افزایش میانگین کارایی پژوهشی دانشگاه­های منتخب در طول زمان ؛ 6- عدم وجود ناهمسانی واریانس داده­ها در تحلیل مرز تصادفی؛ و 7- همخطی بین برخی متغیرهای توضیحی از جمله اعضاء هیأت علمی و بودجه در آزمون عامل تورم واریانس بود. در روش تحلیل مرز تصادفی، علاوه بر ناکارایی فنی، ناکارایی تصادفی و ضریب کشش نهاده­ها بر ستانده­های آموزش و پژوهش نیز برآورد شد تا نقشه راه مطلوبی پیش­روی سیاستگذاران و تصمیم­گیرندگان واحدهای دانشگاهی برای اتخاذ تصمیمات اثربخش ترسیم کند. }, URL = {http://ihej.ir/article-1-1542-fa.html}, eprint = {http://ihej.ir/article-1-1542-fa.pdf}, journal = {Iranian Higher Education}, doi = {}, year = {2021} }