TY - JOUR T1 - Content analysis of Iran’s five developmental programs according to higher education governance patterns TT - تحلیل محتوایی برنامه‌های پنج‌گانه توسعه ایران با توجه به مقوله‌های الگوهای حکمرانی آموزش عالی JF - ihej JO - ihej VL - 6 IS - 4 UR - http://ihej.ir/article-1-378-fa.html Y1 - 2014 SP - 47 EP - 82 KW - Higher education governance pattern KW - state-centered pattern KW - market oriented pattern KW - Humboldt pattern KW - Content analysis KW - Iran developmental programs N2 - در این تحقیق به تحلیل محتوایی اسناد مرتبط با برنامه­های پنج­گانه توسعه با توجه به مقوله­های الگوهای حکمرانی آموزش عالی پرداخته‌شده است. هدف این تحقیق مشخص کردن میزان توجه به مقوله­های اصلی و زیر مقوله‌های مرتبط با هر یک از الگوهای سه­گانه حکمرانی آموزش عالی است. جامعه آماری این تحقیق برنامه­های پنج­گانه توسعه کشور و اسناد پشتیبان آن‌ها است. نمونه تحقیق نیز دربرگیرنده کل جامعه آماری است. معیار توصیف الگوهای سه‌گانه حکمرانی آموزش عالی بود. واحد تحلیل در این مطالعه، هرکدام از برنامه­های توسعه و اسناد پشتیبان آن‌ها بود و واحد ضبط عبارت­ها، گزاره­ها، جمله­ها و کلمات است که دربرگیرنده مضامین و مفاهیم مرتبط با مقوله­ها و زیر مقوله­های الگوهای مختلف حکمرانی آموزش عالی است. روش پژوهش، تحلیل محتوای کمی است. در این مقاله از طریق تلفیق دیدگاه­های مرتبط با الگوهای حکمرانی آموزش عالی، سه الگوی عمده در نظر گرفته‌شده­ است که عبارت از الگوی دولت­گرا، الگوی بازار محور و الگوی مبتنی بر خود حکمرانی دانشگاهیان (الگوی هومبولتی) است. در این تحقیق هرکدام از قوانین برنامه­های پنج­گانه توسعه کشور و اسناد پشتیبان آن‌ها با توجه به مقوله ­ها و زیر مقوله­های الگوهای سه­گانه حکمرانی به تفکیک موردبررسی و تحلیل محتوایی قرارگرفته است. نتایج به‌دست‌آمده بدین شرح است که در برنامه اول الگوی دولت­گرا، در برنامه دوم الگوی دولت­گرا و بازار محور، در برنامه سوم و چهارم الگوی هومبولتی و در برنامه پنجم مقوله­ها و زیر مقوله­های الگوی بازار گرا از کمیت بیشتری برخوردار است. M3 ER -