موانع خصوصی سازی آموزش عالی در ایران و ارائه راهکارهایی جهت رفع آن ها
|
علی ربیعی1، زهرا نظریان2 |
1- گروه مدیریت رسانه و ارتباطات دانشگاه پیام نور تهران 2- گروه فنی مهندسی دانشگاه پیامنور لنگرود |
|
چکیده: (5683 مشاهده) |
تاریخ دریافت: 21/01/1390
تاریخ پذیرش: 12/11/1390
چکیده
طی دو دهه گذشته، علاوه بر دلایلی چون کاهش هزینهها و تخصیص بهینه منابع و افزایش کارایی،دلایل دیگری از جمله ظهور اقتصاد مبتنی بر دانش و تغییر ترکیب جمعیتی متقاضیان ورود به دانشگاهها، گرایش به خصوصی سازی[1] در آموزش عالی را تسریع کرده است. در ایران نیز رشد آموزش عالی خصوصی در برنامه سوم توسعه مطرح و مورد پی گیری قرار گرفته اما همواره با تنگناهایی روبرو بوده است.این مقاله کوششی در جهت کشف چالشها و موانع گسترش آموزش عالی خصوصی است. در مطالعه حاضر،پس از بیان آموزههای نظری، تلاش شده تا به دو سؤال در این زمینه پاسخ داده شود. نخست اینکه مهمترین موانع پیشروی خصوصی سازی دانشگاهها در کشور کدام است و دیگر اینکه چه راهکارهایی برای غلبه بر این مسایل و مشکلات وجود دارد. یافتههای این تحقیق به روش مطالعه اکتشافی متکی بر ابزار مصاحبه عمیق با متخصصان دانشگاهی در بخشهای دولتی و غیر دولتی و نیز استفاده از ابزار پرسشنامه (به دو صورت پرسشنامه باز وپرسشنامه بسته) حاصل شده است. در یافتههای تحقیق 26 مشکل و مانع پیشاروی خصوصی سازی دانشگاهها مشخص شد که در این میان مواردی چون فقدان قوانین حمایت از سرمایه گذاری خصوصی، پایین بودن قدرت خرید مردم و عدم توان پرداخت شهریه، وجود مشکلات ساختاری در نظام مدیریت آموزش عالی، فقدان آزادی علمی در دانشگاهها و تمایل دولت به تسلط در امور فرهنگی و اجتماعی دانشگاههااز دیدگاه صاحبنظران از بالاترین اهمیت برخوردار بودند. برای پاسخ به سؤال دوم تحقیق نیز در پایان، پیشنهادهایی راهبردی جهت رفع یا کاهش مشکلات ارائه شده است.
|
|
واژههای کلیدی: آموزش عالی، خصوصی سازی، موانع، استقلال دانشگاهی |
|
متن کامل [PDF 267 kb]
(913 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/12/22 | پذیرش: 1395/12/22
|
|
|
|