الگوهای تأمین منابع مالی و استخراج آموزههایی برای نظام آموزش عالی ایران
|
آرش رسته مقدم1، ابوالقاسم نادری2 |
1- دانشکاه علامه طباطبایی 2- دانشگاه تهران |
|
چکیده: (8739 مشاهده) |
از دو دهه پبش، مالیه آموزش و به ویژه تامین منابع مالی بعنوان یکی از موضوعات مهم برای کشورهای مختلف از جمله ایران مطرح بوده است. پرسش اصلی مطالعه حاضر، شناسایی مهم ترین الگوهای تامین مالی آموزش عالی در مقیاس جهانی است. هدف این پژوهش که با توصیفی و کتابخانه ایی انجام شده است، استخراج آموزه هایی جهت بهبود اوضاع مالی نظام آموزش عالی کشور می باشد. یافته ها نشان داد الگوی پارنیونس و پریت (2010)، بار و کراوفورد (2005) و زایدرمن و آلبرخت (1995) از جمله مهمترین الگوها هستند. با تآمل در الگوهای مطالعه شده و به مدد دانش نظری و تجربه عملی نویسندگان پیشنهاد شده است؛ در رشته هایی که دارای تقاضای اجتماعی و نرخ اشتغال بالایی هستند از الگوی تامین مالی بازاری و شبه بازاری استفاده شود و در سایر رشته ها که بخش غیر دولتی تمایل به سرمایه گذاری در آنها را ندارد، بهره گیری از الگوی دیوان سالارانه (دولتی) در اولویت قرار گیرد. |
|
واژههای کلیدی: تأمین مالی، آموزش عالی، نظریه سرمایه انسانی، سیاستگذاری، مالیه آموزش |
|
متن کامل [PDF 958 kb]
(11618 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/6/2 | پذیرش: 1395/6/2
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|