[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
اطلاعات نشریه
آرشیو مجله و مقالات
عملکرد فصلنامه
برای نویسندگان
برای داوران
ثبت نام و اشتراک
تماس با ما
تسهیلات پایگاه
اطلاعیه
پیام ها
::
نمایه های مجله آموزش عالی ایران




















 

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: بانک ها و نمایه نامه ها
:: پربازدیدترین مقالات
:: فرم تعارض منافع و اصالت مقاله مجله آموزش عالی ایران
:: تعداد نویسندگان، سازمان های مشارکت کننده و داوری های ۱۴۰۰
:: راهنمای تنظیم مقالات فصلنامه آموزش عالی ایران
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
آرشیو مجله

  • سال 1403
  • سال 1402
  • سال 1401
  • سال 1400
  • سال 1399
  • سال 1398

  • [ 0-5 از 14   بعدی ]

    ..
    :: مقالات آماده انتشار ::
    Browse هنوز هیچ نسخه نشریه‌ای توسط مدیر سیستم انتشار نشریه در پایگاه ایجاد نشده است.
    برای مشاهده یا دریافت اطلاعات مقالات به صورت XML اینجا را کلیک کنید.
    :: مقالات آماده انتشار ::
    برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
    محدودیت آزمون سراسری در ارزیابی توانایی‌های درون‌فردی
    مهدی کروندی رنانی1 ، ابراهیم خدایی 2، کیوان صالحی3 ، علی مقدم‌زاده3
    1- دکتری سنجش و اندازه‌گیری، دانشگاه تهران، تهران، ایران
    2- گروه علوم تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران ، khodaie@ut.ac.ir
    3- گروه علوم تربیتی، دانشکده روان‌شناسی و علوم تربیتی، دانشگاه تهران، تهران، ایران
    چکیده:   (26 مشاهده)
    هدف: آزمون سراسری ورود به دانشگاه (کنکور) مهم‌ترین آزمون و ارزیابی صورت گرفته در تاریخ 60 ساله خود (از سال 1347 هجری شمسی تا به امروز) در ایران بوده است. به همین دلیل، درک اینکه این آزمون چه چیزی را مورد سنجش قرار می‌دهد ضروری است. در این مقاله، هدف ما بررسی مفروضه ارگودیستی از طریق بررسی شرط همگنی پدیده مورد نظر در جامعه است. این امر بدان جهت از اهمیت برخوردار است که اگر مفروضه ارگودیسیتی در ساختار عاملی کنکور وجود نداشته باشد، نمی‌توان این عوامل را به صورت علّت‌های درون‌فردی تفسیر کرد.
    روش: پژوهش حاضر از نوع تحقیقات بین‌مقطعی و به منظور بررسی تغییرناپذیری اندازه‌گیری در ساختار عاملی کنکور است. جامعه پژوهش کلیه داوطلبین آزمون سراسری در کنکور ریاضی سال 1400 است که از این بین 12699 نفر با روش نمونه‌گیری تصادفی ساده به‌عنوان نمونه انتخاب شدند. شاخص‌های (متغیرهای) بکار رفته در این مقاله را نمرات (بر حسب درصد) داوطلبین دروس آزمون سراسری گروه علوم ریاضی و فنی شامل ادبیات فارسی، عربی، معارف اسلامی، زبان انگلیسی، ریاضیات، فیزیک و شیمی تشکیل داده یود.
    یافته‌ها: نتایج تحلیل عاملی یک ساختار سه عاملی برای کنکور پیشنهاد داد. همچنین، با استفاده از تحلیل خوشه سلسله مراتبی، داوطلبین آزمون ریاضی و فنی به 6 گروه تقسیم شدند. اما میان این 6 خوشه‌ مختلف آزمودنی‌ها در ساختار عاملی بدست آمده در مرحله اول، تغییرناپذیری اندازه‌گیری در هیچ سطحی (حتی سطح پیکربندی) برقرار نبود.
    نتیجه‌گیری: با توجه به اینکه تغییرناپذیری اندازه‌گیری ساختار عاملی ما تایید نشد، بنابراین ساختار عاملی در کنکور سراسری از ویژگی همگنی جامعه برخوردار نیست. از آنجا که مفروضه ارگودیستی وابسته به شرط همگنی جامعه است، بنابراین، کنکور از مفروضه ارگودیستی برخوردار نیست. این بدان معنا است که نمی‌توان عامل‌های حاصله از مدل‌های متغیر مکنون در خصوص کنکور را به صورت علّت‌های درون‌فردی تفسیر کرد. ابن نتیجه نشان از عدم روایی و توجیه‌پذیری بسیاری از تفسیرات انجام گرفته بر اساس عامل‌های حاصل از آزمون سراسری ورود به دانشگاه دارد.
     
    واژه‌های کلیدی: واژه‌های کلیدی: مدل‌های متغیر مکنون، تفسیر علّی، ارگودیسیتی، تغییرناپذیری اندازه‌گیری، کنکور، توانایی‌های درون‌فردی 
         
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
    دریافت: 1403/5/17 | پذیرش: 1403/3/10 | انتشار الکترونیک پیش از انتشار نهایی: 1403/7/24
    ارسال پیام به نویسنده مسئول

    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    برگشت به فهرست مقالات برگشت به فهرست نسخه ها
    مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
    Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 80 queries by YEKTAWEB 4660