1- دانشگاه شهید بهشتی ، mirahmadikhaled@yahoo.com 2- دانشگاه شهید بهشتی
چکیده: (1290 مشاهده)
نظام آموزش عالی بهعنوان یکی از مهمترین ارکان هر جامعه برای توسعه و پیشرفت شناخته میشود. هدف اصلی این پژوهش، آسیبشناسی نظام تأمین منابع انسانی در آموزش عالی و تدوین و اعتباریابی الگویی برای آن بود. روش پژوهش از نظر هدف، کاربردی و توسعهای و از نظر شیوه گردآوری دادهها، ترکیبی اکتشافی متوالی و از نوع الگوسازی بوده که با استفاده از روش همسوسازی دادههای چندگانه در سه مرحله، چارچوب نظری اولیه تدوین و در قالب یک الگو اعتباریابی شد.برای شناسایی آسیبها، در مرحله اول با استفاده از روش مضمونیانی 15 مطالعه صورت گرفته در این حوزه در پایگاههای علمی معتبر با رویکرد هدفمند و با بهره از مراحل پنجگانه آرکسی و اومالی (2005) بررسی و تحلیل گردید. در مرحله دوم با بهرهگیری از مطالعه موردی کیفی، دیدگاهها و تجارب 12 نفر از خبرگان، مدیران و کارشناسان با رویکرد هدفمند و معیار اشباع نظری از طریق مصاحبه نیمهساختمند مورد بررسی قرار گرفته و با استفاده از تکنیک تحلیل مضمون، دادهها تحلیل شدند. در مرحله سوم با استفاده از روش پیمایشی، ابعاد و مؤلفههای استخراج شده از طریق پرسشنامه محقق ساخته از دیدگاه 98 نفر از مدیران و کارشناسان منابع انسانی دانشگاههای دولتی زیر نظر وزارت علوم، تحقیقات و فناوری تهران بر اساس روش نمونهگیری طبقهای نسبی بررسی شد. جهت تحلیل دادههای به دست آمده، برای اعتباریابی چهارچوب تدوینشده از تحلیل حداقل مربعات جزئی با استفاده از نرمافزار اسمارت. پی. ال. اس استفاده شد. در نتیجه کدگذاری دادههای حاصل از تحلیل اسناد و مصاحبه 213 کد، 33 مؤلفه و 14 بعد؛ طراحی و تجزیهوتحلیل مشاغل، برنامهریزی نیروی انسانی، کارمندیابی، انتخاب، انتصاب، آشناسازی و آگاهیبخشی، فناوری، سیستمی، ساختار و منابع، قوانین و مقررات استقلال دانشگاهی، فرهنگی، سیاسی و اقتصادی استخراج شد. متغیرهای برنامهریزی منابع انسانی، انتخاب منابع انسانی و طراحی و تجزیهوتحلیل مشاغل به ترتیب (با ضریب تعیین 83/0، 79/0، 79/0) بیشترین تبیین و عوامل اقتصادی، سیاسی و فرهنگی به ترتیب (با ضریب تعیین، 41/0، 49/0، 51/0) کمترین تبیین را از الگوی استخراج شده نشان دادند. الگوی تدوینشده میتواند چهارچوب مناسبی برای بررسی، آسیبشناسی و بهبود نظام تأمین منابع انسانی دانشگاهها توسط نهادهای عالی سیاستگذاری در آموزش عالی کشور باشد.
Mirahmadi K, Khorasani A, nazarpour M, Shams mourkani G. Pathology of Human Resource Staffing System in Higher Education: Codification and Validation of a Model. ihej 2021; 13 (4) :39-64 URL: http://ihej.ir/article-1-1851-fa.html
میراحمدی خالد، خراسانی اباصلت، نظرپور محمدتقی، شمس مورکانی غلامرضا. آسیبشناسی نظام تأمین منابع انسانی در آموزش عالی: تدوین و اعتبارسنجی یک الگو. آموزش عالی ایران. 1400; 13 (4) :39-64