:: دوره 14، شماره 1 - ( 1401 ) ::
جلد 14 شماره 1 صفحات 130-114 برگشت به فهرست نسخه ها
طراحی سناریوهای آینده آموزش عالی ایران
معصومه خدام1 ، حسین معینی 2، اسماعیل شراهی3 ، فرزانه جهرمی4
1- دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی گرایش استراتژیک دانشگاه حضرت معصومه (س) واحد قم، قم، ایران
2- استادیار، دانشکده علوم انسانی دانشگاه حضرت معصومه (س)، قم، ایران. ، (moeini61@yahoo.com
3- استادیار، گروه آینده پژوهی جامعه المصطفی العالمیه، قم، ایران
4- دانش آموخته کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی دانشگاه حضرت معصومه (س) واحد قم، قم ایران
چکیده:   (1502 مشاهده)
با توجه به نقش کلیدی آموزش عالی، مطالعۀ آینده دانشگاه‌ها و درک مسائل پیش روی آن‌ها اهمیت بالایی دارد. هدف این پژوهش تدوین سناریوهای آینده آموزش عالی در افق ده سال آینده کشور می‌باشد. با توجه به کیفی بودن تحقیق حاضر و حوزه آینده‌پژوهی؛ برای طراحی سناریوها از روش شبکه جهانی کسب‌وکار (GBN) استفاده‌شده که رایج‌ترین و کارآمدترین روش سناریو پردازی، خصوصاً در حوزه آموزش عالی کشور است. جامعه آماری پژوهش، خبرگان آموزش عالی است که با استفاده از روش گلولۀ برفی تعداد 16 نفر از خبرگان مورد مصاحبه بدون ساختار قرار گرفتند. داده‌های حاصل از مصاحبه ساختار نیافته با استفاده از روش تحلیل تم مورد تجزیه‌وتحلیل قرار گرفته است؛ که درنهایت منجر به فهرستی از عوامل کلیدی در هفت حوزه (اجتماعی، اقتصادی، تکنولوژی، سیاسی، قانونی و مدیریتی، مؤسسات حوزه آموزش عالی) و 33 عامل فرعی گردیده است. بحرانی­ترین پیشران‌های آموزش عالی از حیث عدم قطعیت و میزان اهمیت شامل: عدم وجود سیاست‌های پایدار، سرمایه‌گذاری در تکنولوژی‌های نوین است. با استفاده از عدم قطعیت‌های بحرانی و ایجاد ماتریس سناریو و رجوع به همه عوامل و اطلاعات جمع‌آوری‌شده در مراحل قبل چهار متغیر پیشران بحرانی به نام های سرزمین دانش، سایه‌های خاکستری، دهکده سوخته، آب راکد تدوین گردید.
 
واژه‌های کلیدی: سناریو پردازی، آینده و آینده‌پژوهی، آموزش عالی، روش جی. بی. ان.
متن کامل [PDF 945 kb]   (1050 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/7/5 | پذیرش: 1401/2/19


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 14، شماره 1 - ( 1401 ) برگشت به فهرست نسخه ها