:: دوره 12، شماره 3 - ( 1399 ) ::
جلد 12 شماره 3 صفحات 199-174 برگشت به فهرست نسخه ها
افزایش اثربخشی آموزش های عالی مهارتی با ارائه روش های جدید آموزش دروس آزمایشگاهی و کارگاهی- مطالعه موردی رشته مهندسی برق
امیر خالدیان
دانشگاه فنی و حرفه ای ، akhaledian@mail.kntu.ac.ir
چکیده:   (2707 مشاهده)
آموزش عالی مهارتی به دلیل تربیت نیروی متخصص صنایع، یکی از ارکان توسعه پایدار هر کشور است. بخش عمده و مهم آموزش ­های عالی مهارتی، دروس آزمایشگاهی و کارگاهی است که در آن، دانشجو از نزدیک با ابزارها و تجهیزات مرتبط با رشته تحصیلی خود آشنا می ­شود و مباحثی که به ­طور نظری مورد مطالعه قرار داده، در عمل نیز می­ آموزد. از چالش­ های دروس عملی، می­ توان به هزینه بالای تجهیز یا بروزرسانی آزمایشگاه­ ها و کارگاه­ ها اشاره کرد. همچنین کمبود تعداد تجهیزات موجود به نسبت تعداد دانشجویان، زمان کافی را در اختیار مدرس و دانشجو قرار نمی ­دهد تا فرآیند یادگیری به طور کامل انجام شود. در این مقاله با در نظر گرفتن محدودیت­ های اشاره شده، رویکردهای جدیدی از آموزش عالی مهارتی با تاکید بر دروس آزمایشگاهی و کارگاهی ارائه می ­شود. این رویکردها با بهره­ گیری از جدیدترین فناوری­ های ارتباطی، آن­ها را در خدمت آموزش ­های مهارتی بکار می­ گیرند. با معرفی الگوهایی نظیر واقعیت افزوده، شبیه­ سازی نرم­ افزاری، آموزش گروهی و آموزش مجازی و ملزومات پیاده ­سازی آن­ها، تاثیر هریک از روش ­ها در افزایش اثربخشی آموزش ­های عالی مهارتی تبیین می­ شود. در نهایت با مطالعه موردی رشته مهندسی برق، هریک از روش­ های کمک آموزشی معرفی شده بر اساس شاخص­ هایی نظیر در دسترس بودن، هزینه تجهیزات و پیاده ­سازی، تاثیر در ارتقای سطح یاددهی و پوشش دادن سرفصل آموزشی مورد تحلیل و ارزیابی قرار می­ گیرند.
واژه‌های کلیدی: آموزش مهارتی، واقعیت افزوده، شبیه‌سازی نرم افزاری، آموزش گروهی، آموزش مجازی
متن کامل [PDF 1098 kb]   (1152 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1400/6/20 | پذیرش: 1400/7/4


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 12، شماره 3 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها