1- دانشگاه اصفهان 2- دانشگاه اصفهان ، arnasr@edu.ui.ac.ir
چکیده: (1708 مشاهده)
پایاننامه و رساله ازمهمتریناجزاءنظامآموزشعالی است و انجام دقیق آن، به افزایش و توسعه تولیدات علمی در هر کشوری منجر میشود. رساله دکتری از جوانب گوناگونی قابل بررسی است که یکی از آنها، توجه به رویکرد راهنمایی و انجام آن است. بنابراین، هدف از پژوهش حاضر، شناسایی رویکردهای راهنمایی رساله در مقطع دکتری و بررسی آن بین دانشجویان در وضع موجود و مطلوب در دانشگاه اصفهان، بهعنوان یکی از دانشگاههای مادر در ایران است. روش پژوهش ترکیبی و از نوع اکتشافی است. در بخش کیفی با استفاده از مصاحبه نیمه ساختاریافته با 27 نفر از مدیران، معاونان و اعضای هیأت علمی، دادههای پژوهش گردآوری شده است. در بخش کمی پرسشنامه محقق ساخته، بین 97 نفر از دانشجویان دکتری که درحال نوشتن پایاننامه هستند، در سه گروه آموزشی علوم انسانی، فنی _ مهندسی و علوم پایه اجرا شده است. روش نمونهگیری در بخش کیفی هدفمند بوده و در بخش کمی از روش تصادفی طبقهای متناسب با حجم استفاده شده است. ارزیابی اعتبار ابزار پژوهش با نظر متخصصان و تحلیل روایی CVR انجام شده است. یافتهها نشان داد که در راهنمایی پایاننامه، درمجموع دو رویکرد فردی و گروهی وجود دارد که هرکدام با سه روش اجرا میشوند. رویکردهای فردی: 1- دانشجو با یک استاد راهنما و مشاور؛ 2- دانشجو با بیش از یک استاد راهنما و مشاور؛ 3- تشکیل کمیته پایاننامه. رویکردهای گروهی نیز عبارتند از: 1- گروههای پژوهشی شامل: گروه پژوهشی دو یا چند استاد و خوشه پژوهشی؛ 2- آزمایشگاه تحقیقاتی؛ 3- هرم پژوهشی استادمحور و هرم پژوهشی مجموعه گروه آموزشی. تحلیل نتایج در بخش کمی نشان داد که رویکرد فردی بیشتر مورد استفاده بوده و مورد اقبال دانشجویان نیز هست. بیشترین اختلاف وضع موجود و مطلوب درخصوص عضویت در گروههای پژوهشی هرمی است که بیانگر تمایلات دانشجویان نسبت به رویکرد گروهی است. نتایج تحلیل واریانس و آزمونهای تعقیبی نیز بیانگر تفاوت قابل ملاحظهای بین گروههای علوم انسانی و فنی- مهندسی با علوم پایه در مورد رویکردهای فردی در وضع موجود و مطلوب است. ازجمله پیشنهادهای پژوهش فراهم کردن زیرساختهای لازم توسط مسئولین دانشگاهی جهت بکارگیری رویکردهای گروهی در دانشگاهها میباشد.
kheirollahi A, Nasresfahani A R, MirshahJafari E. Identifying the guiding approaches of doctoral dissertations and examining the current and desirable situation from the perspective of Isfahan University students. ihej 2021; 13 (2) :135-164 URL: http://ihej.ir/article-1-1652-fa.html
خیراللهی آسیه، نصراصفهانی احمدرضا، میرشاه جعفری ابراهیم. شناسایی رویکردهای راهنمایی رسالههای دوره دکتری و بررسی وضع موجود و مطلوب از دیدگاه دانشجویان دانشگاه اصفهان. آموزش عالی ایران. 1400; 13 (2) :135-164