تجربیات زیستهی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان از برنامهی درسی رشتهی علوم تربیتی
|
مختار ذاکری |
اموزش عالی ، mokhtarzakeri365@gmail.com |
|
چکیده: (3675 مشاهده) |
هدف این مطالعه، بررسی تجربیات زیستهی دانشجومعلمان دانشگاه فرهنگیان از برنامهی درسی رشتهی علوم تربیتی است. روش پژوهش، کیفی با رویکرد توصیفی-تفسیری و جامعهی پژوهش شامل دانشجومعلمان رشتهی علوم تربیتی است. پانزده نفر از دانشجومعلمان با بهرهگیری از نمونهگیری هدفمند و رعایت اصل اشباعشدگی و حداکثر تنوع بهعنوان نمونهی پژوهشی انتخاب شدند. پژوهشگر بهمنظور جمعآوری دادهها، از روش مصاحبهی عمیق و برای تحلیل دادهها از روش تحلیل استقرایی مبتنی بر نظام کدگذاری بهره برده است. در این پژوهش بهمنظور پایایی و اعتبایابی سؤالات مصاحبه و یافتههای پژوهش از روش دلفی، ضریب توافق نمره گذاران و ارجاع نتایج به مشارکتکنندگان و روش مسیر ممیزی استفاده شده است. نتایج نشان میدهد، شش مقولهی آسیبهای حوزهی برنامهریزی، محتوایی، کاربرد، روانشناختی، آموزشی و زیرساختی، ایجادکنندهی آسیبهای برنامهی درسی علوم تربیتی هستند. ناهمسانیهایی بین برنامهی قصدشده و عملیاتی به چشم میآید. برنامهی پنهان، حاکم بر آموزشهای دانشگاه هست. از متخصصان حوزهی برنامهریزی در تدوین برنامهی درسی به نحو احسن استفاده نشده است؛ واحدهای درسی مرتبط با حوزه روابط انسانی در سازمانهای آموزشی در برنامهی درسی دیده نمیشود؛ انعطاف برنامه، کم و تمرکزگرایی حاکم است؛ چهار مقولهی کلیدی شامل کاربردیکردن محتوا و جریان آموزش، کیفیتبخشی به جریان یاددهییادگیری، ارزشیابی میزان تحقق همهجانبهی اهداف برنامهی درسی و بازسازی برنامهی درسی، راهکارهای بهبود برنامهی درسی رشتهی علوم تربیتی هستند. لازم هست، واحدهای بدون کاربرد حذف شده، روشهای آموزشی درجهت پوشش دادن نیازها و اهداف برنامه افزوده شود و بین دروس تئوری و عملی تناسب ایجاد گردد. کیفی و تخصصیسازی برنامهی درسی در حوزههای مختلف در دستور کار قرار گیرد. |
|
واژههای کلیدی: برنامهی درسی، برنامهی درسی علوم تربیتی، تجربیات زیست شده |
|
متن کامل [PDF 631 kb]
(869 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1399/6/8 | پذیرش: 1400/1/16
|
|
|
|