پژوهش حاضر باهدف ارائه الگوی چندسطحی موانع توسعه دانشجویی، با رویکرد کیفی، استفاده از مرور نظاممندمطالعات پیشین و روش فراترکیب[1]هفت مرحلهای سندلوسکی و بارسو (2007) انجام شده است. بدین منظور ابتدا با هدف تعیین جهتگیری مطالعه، سؤال پژوهش تعیین و سپس به منظور گردآوری اطلاعات برای پاسخ به سؤال پژوهش، با بررسی مطالعاتعلمی عرصه دانشجویی، تعداد 65 مقالهی مرتبط شناسایی شد و از این تعداد، 39 مقاله علمی[2] منطبق با معیارهای ارزیابی کیفیت[3]، به عنوان نمونهی پژوهش انتخاب و مورد واکاوی قرار گرفت. دستاورد مرور نظاممندو فراترکیب یافتههای کیفی منابع کلیدی منتخب، احصاء تعداد 77 کد مفهومی طبقهبندی شده در چارچوب 14 مؤلفهی کیفیت پایین سبک زندگی دانشجویی؛ ناکارآمدی سبک تفکر و یادگیری؛ضعف مهارتهای پژوهشی و ارزشآفرینی؛ ضعف جامعهپذیری دانشگاهی؛ ضهعف مهارتهای اقتصادی ویژگیهای شخصیتی بازدارنده؛ کارآمدی پایین عملکرد گروههای آموزشی؛ کارآمدی پایین عملکرد اعضای هیئت علمی؛ فقدان کیفیت رویکردهای ارزیابی و پایش عملکرد؛ ضعف و محدودیت حکمرانی و راهبری امور؛ چالش جامعهپذیری حرفهای؛ کمیابی و فقدان کفایت منابع علمی–رفاهی؛ نفوذ و گسترش جهتگیریهای غیرعلمی؛ فقدان و یا حضور محدود گروههای حامی، به ترتیب ذیل 3 مقوله اصلی موانع علی توسعه دانشجویی؛ موانع زمینهای توسعه دانشجویی؛ و موانع مداخلهای توسعه دانشجویی، تأیید شده توسط خبرگان عرصه توسعه دانشجویی با استفاده از شاخص ضریب توافق کاپا در سه سطح فردی، سازمانی و فراسازمانی است. در نهایت، ضمن بحث و نتیجهگیری و تبیین دستاوردهای پژوهش با استناد به مبانی نظری مرتبط، پیشنهاداتی در راستای بهبود اقدامات توسعه دانشجویی ارائه گردید.
[2]. در پژوهش حاضر با هدف پوشش مناسب و مطلوبی از دستاوردهای پژوهشهای معتبر؛ و با هدف جبران کمیابی منابع و مطالعات علمی معتبر در خصوص مسائل و چالشهای توسعه دانشجویی، افزون بر دستاوردهای تحقیقات کیفی به عنوان محور اصلی رویکرد کیفی در روش فراترکیب، از نتیجه تفسیر و تحلیلهای کیفی دستاوردهای مطالعات و پژوهشهای کمی نیز استفاده شده است.
[3]. شاخص معیار ارزیابی کیفیت و اعتبار منابع منتخب کلیدی، در بخش روششناسی پژوهش توضیح داده شده است.