دوره 11، شماره 2 - ( 1398 )                   جلد 11 شماره 2 صفحات 26-1 | برگشت به فهرست نسخه ها

XML English Abstract Print


دانشگاه سمنان
چکیده:   (4473 مشاهده)
هدف از اجرای پژوهش حاضر، شناسایی مؤلفه­ های جهانی­ شدن دانشگاه در نظام دانشگاهی ایران ازنظر صاحب‌نظران بود. روش­ شناسی: پژوهش از نوع کیفی و روش آن مصاحبه بود. مشارکت­ کنندگان پژوهش، صاحب‌نظران و متخصصان آموزش عالی در حوزه جهانی‌شدن دانشگاه بودند که بر اساس نمونه­ گیری هدفمند تا رسیدن اشباع نظری با 21 نفر از آن­ها مصاحبه عمیق صورت گرفت. یافته­ ها: پس از گردآوری داده ­ها، فرایند پالایش، بازخوانی، دسته­ بندی و ارائه یافته ­ها از طریق فن تحلیل محتوای کیفی متن مصاحبه­ ها صورت گرفت. ملاک­ های ارزیابی پژوهش کیفی، شامل اعتمادپذیری (معادل روایی درونی در پژوهش کمی)، انتقال­ پذیری (معادل روایی بیرونی در پژوهش کمی)، قابلیت اطمینان (معادل پایایی) و تأیید پذیری (معادل عینیت)، بررسی و بر اساس آن، روایی و پایایی پژوهش تأیید شد. بر اساس نتایج پژوهش، الگویی شامل 6 عامل (جهانی ­شدن فرهنگ؛ جهانی ­شدن سیاسی؛ جهانی­ شدن اقتصاد؛ جهانی ­شدن اجتماعی؛ جهانی‌شدن علمی؛ جهانی­ شدن مدیریت) و 26 مقوله ترسیم شد که برای جهانی ­شدن دانشگاه باید موردتوجه قرار بگیرد.
متن کامل [PDF 1532 kb]   (2252 دریافت)    
نوع مقاله: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1399/4/31 | پذیرش: 1398/4/10

بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.