:: دوره 11، شماره 2 - ( 1398 ) ::
جلد 11 شماره 2 صفحات 142-119 برگشت به فهرست نسخه ها
توسعه چارچوب ظرفیت سازمانی دانشگاهی: یک مطالعه کیفی
جعفر ترک زاده 1، فاطمه زینعلی2 ، مهدی محمدی2 ، قاسم سلیمی2
1- دانشگاه شیراز ، djt2891@gmail.com
2- دانشگاه شیراز
چکیده:   (3026 مشاهده)
هدف پژوهش حاضر، توسعه­ چارچوب ظرفیت سازمانی دانشگاهی بود. روش پژوهش، فراترکیبِ کیفی هفت مرحله­ای سندلوسکی و باروسو (2007) بود. در گام اول، سؤال پژوهش در مورد توسعه­ چارچوب ظرفیت دانشگاهی مطرح و بر اساس آن اعضای تیم فراترکیب مشخص شدند. در گام دوم و سوم، 63 پژوهش کیفی از میان 120 پژوهش از پایگاه­های معتبر علمی داخلی و خارجی جستجو و معیارهای شمول مقالات مشخص گردید. در گام چهارم، با تجزیه‌وتحلیل داده­ها، 104 مضمون پایه­ مرتبط با ظرفیت دانشگاهی استخراج گردید. بر آن اساس در گام پنجم، 104 مضمون پایه در 19 مضمون سازمان دهنده­ سطح اول شامل آموزش؛ پژوهش؛ خدمات اجتماعی؛ بهره­وری؛ فنّاوری؛ ساختار سازمانی؛ نظارت و ارزیابی؛ مدیریت منابع انسانی؛ شایستگی­های منابع انسانی؛ توان پاسخگویی؛ مالی؛ نظام برنامه­ریزی؛ مدیریت دانشجویان؛ امکانات و تسهیلات؛ مسئولیت­های شغلی اعضای هیئت‌علمی؛ فرهنگ‌سازمانی؛ برنامه­ درسی و رهبری تغییر قرار گرفتند. در مرحله­ بعد، مضامین سازمان دهنده­ سطح اول در 5 مضمون سازمان دهنده­ سطح دوم شامل مدیریت استعداد؛ زیرساخت­ها؛ مأموریتی؛ فرآیندی و عملکرد سازمانی طبقه­بندی شدند. در انتها نیز، شبکه­ مضامین ظرفیت سازمانی دانشگاهی ترسیم گردید. در گام ششم، یافته­ها اعتبار یابی شدند و پس از تأیید، در گام هفتم ارائه گردیدند. چارچوب توسعه داده‌شده در این پژوهش، امکان ارزیابی ظرفیت سازمانی دانشگاه­ها و مراکز آموزش عالی را فراهم آورده است.
واژه‌های کلیدی: ظرفیت سازمانی، آموزش عالی، دانشگاه، فراترکیب
متن کامل [PDF 1120 kb]   (1022 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
دریافت: 1398/6/11 | پذیرش: 1398/4/10


XML   English Abstract   Print



بازنشر اطلاعات
Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
دوره 11، شماره 2 - ( 1398 ) برگشت به فهرست نسخه ها