تدوین معیارها، شاخصها و شواهدی برای تعیین آموزشگر سرآمد در آموزش عالی
|
فاطمه زهرا احمدی1، محمود مهرمحمدی1، مهشید تجربه کار2، مهدیه پاک نهاد3 |
1- دانشگاه تربیت مدرس 2- دانشگاه باهنر کرمان 3- دانشگاه الزهرا |
|
چکیده: (4157 مشاهده) |
افزایش روزافزون دانشجویان و گسترش دانشگاهها و مراکز آموزش عالی سبب شده است، کیفیت آموزش عالی و همچنین سرآمدی آموزشگران این عرصه به پرسش گرفته شود. این پژوهش با هدف شناسایی شاخصها و شواهد سرآمدی در آموزش انجام شده است. به منظور تحقق این هدف، جستجوی پایگاههای الکترونیکی با استفاده از کلمات فارسی و انگلیسی انجام شد. جستجوی این پایگاهها در فاصله خرداد تا مرداد 1396 انجام شد. از میان 2896 مقاله وارد شده به مطالعه، 30 مقاله مرتبط با پرسش پژوهشی شناخته شد و مورد تحلیل قرار گرفت. تحلیل تماتیک (مضمونی) مقالهها، به تولید شش مضمون منجر شد که به عنوان معیارهای شناسایی آموزشگر سرآمد در آموزش آورده شدهاند؛ عبارتند از: فلسفه آموزشی، شایستگیهای تدریس، تأثیر آموزشگر بر یادگیری دانشجویان، ارزشیابی تدریس و یادگیری (تأمل)، بالندگی(توسعه) در حوزه تدریس و ارائه خدمات مرتبط با این حوزه، آثار منتشر شده در حوزه تدریس. این نخستین بررسی اسنادی است که در زمینه آموزشگر سرآمد در آموزش انجام شده است و یافتههای آن میتواند تصویر کاملتر و جامعتری از چنین آموزشگری ارائه دهد. افزون بر آن، فهرست معیارهای حاصل از این تحلیل میتواند سیاستگذاران و تصمیمگیرندگان را در شناسایی آموزشگران سرآمد در حوزه آموزش و بهرهگیری از تجربیات آنان یاری نماید. |
|
واژههای کلیدی: آموزش عالی، آموزشگر سرآمد، بررسی اسنادی، سرآمدی در آموزش |
|
متن کامل [PDF 781 kb]
(1098 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1397/5/6 | پذیرش: 1397/5/6
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|