[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 12، شماره 2 - ( 1399 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 83-111 برگشت به فهرست نسخه ها
الگویی برای دانشگاه سازگارشونده
آقای احمد کیخا*1، دکتر سعید غیاثی ندوشن2
1- دانشگاه تهران ، ahmadkeykha8984@gmail.com
2- دانشگاه علامه طباطبایی
چکیده:   (322 مشاهده)
این پژوهش با هدف، تحلیل محتوای مقالات تدوین شده در زمینه دانشگاه سازگارشونده در پژوهش‌های داخلی و خارجی جهت ارائه الگوی دانشگاه سازگارشونده تدوین شده‌است. روش پژوهش حاضر کیفی و از نوع فراترکیب بوده‌است. جامعه آماری پژوهش کلیه منابع پژوهشی این قلمرو 38 منبع بود. از این میان، 26 منبع گزینش شد. برای تحلیل داده‌ها از راهبرد کدگذاری باز و محوری استفاده شده‌است. یافته‌های این پژوهش همسو با دو پرسش؛ 1) مولفه‌های تشکیل دهنده دانشگاه سازگارشونده چیست؟ و 2) عوامل موثر بر پیچیدگی شرایط در آموزش‌عالی کدامند؟ ارائه شده‌است. در پاسخ به پرسش اول؛ در مطالعات داخلی با 6 مقوله‌ فرعی اولیه (علمی آکادمیک، حکمرانی، محیطی، پیچیدگی، ظرفیت‌های نرم و مالیه دانشگاهی) در قالب 18 مقوله‌ فرعی ثانویه با 175 مفهوم کلیدی دسته‌بندی شدند. در مطالعات خارجی 6 مقوله فرعی اولیه (علمی آکادمیک، حکمرانی، محیطی، پیچیدگی، ظرفیت‌های نرم و مالیه دانشگاهی) در قالب 13 مقوله فرعی ثانویه با 160 مفهوم کلیدی طبقه‌بندی شدند. در پاسخ به پرسش دوم، عوامل موثر بر پیچیدگی شرایط در آموزش‌عالی با 7 مقوله فرعی اولیه (جهانی شدن، تکنولوژی دیجیتالی، تداخل، مشارکت، دسترسی و فرصت برابر، بازاریابی، رقابت و ارزیابی و تضمین کیفیت) در قالب 11 مقوله ثانویه با 50 مفهوم کلیدی جمع‌بندی شدند. سپس یافته‌های دو پرسش با یکدیگر ادغام شدند و در قالب الگوی شماتیک به تصویر کشیده شدند. در پایان بر اساس یافته‌ها، پیشنهادات سیاستی برای آموزش‌عالی ایران بیان شده‌است
واژه‌های کلیدی: پیچیدگی در آموزش‌عالی، دانشگاه سازگارشونده، دانشگاه و محیط، فراترکیب
متن کامل [PDF 910 kb]   (158 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

keykha A, ghiasi S. A Model for an Adaptive University. ihej. 2020; 12 (2) :83-111
URL: http://ihej.ir/article-1-1431-fa.html

کیخا احمد، غیاثی ندوشن سعید. الگویی برای دانشگاه سازگارشونده. آموزش عالی ایران. 1399; 12 (2) :83-111

URL: http://ihej.ir/article-1-1431-fa.html



دوره 12، شماره 2 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4313