[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
بخش‌های اصلی
صفحه اصلی
اطلاعات نشریه
آرشیو مجله و مقالات
عملکرد فصلنامه
برای نویسندگان
برای داوران
ثبت نام و اشتراک
تماس با ما
تسهیلات پایگاه
اطلاعیه
پیام ها
::
نمایه های مجله آموزش عالی ایران




















 

..
جستجو در پایگاه

جستجوی پیشرفته
..
دریافت اطلاعات پایگاه
نشانی پست الکترونیک خود را برای دریافت اطلاعات و اخبار پایگاه، در کادر زیر وارد کنید.
..
آخرین مطالب بخش
:: بانک ها و نمایه نامه ها
:: پربازدیدترین مقالات
:: فرم تعارض منافع و اصالت مقاله مجله آموزش عالی ایران
:: تعداد نویسندگان، سازمان های مشارکت کننده و داوری های ۱۴۰۰
:: راهنمای تنظیم مقالات فصلنامه آموزش عالی ایران
..
آخرین مطالب سایر بخش‌ها
..
آرشیو مجله

  • سال 1402
  • سال 1402
  • سال 1401
  • سال 1400
  • سال 1399
  • سال 1398

  • [ 0-5 از 14   بعدی ]

    ..
    :: دوره 15، شماره 2 - ( 1402 ) ::
    Browse هنوز هیچ نسخه نشریه‌ای توسط مدیر سیستم انتشار نشریه در پایگاه ایجاد نشده است.
    برای مشاهده یا دریافت اطلاعات مقالات به صورت XML اینجا را کلیک کنید.
    :: دوره 15، شماره 2 - ( 1402 ) ::
    جلد 15 شماره 2 صفحات 18-1 برگشت به فهرست نسخه ها
    جایگاه یاددهی- یادگیری نوآور و کارآفرین در دانشگاه نسل سوم و وضعیت دانشگاه‌های ایران (موردمطالعه: پنج دانشگاه ایرانی)
    رضا مهدی
    دانشیار گروه مطالعات آینده‌نگر، پژوهشگاه مطالعات فرهنگی، اجتماعی و تمدنی، تهران، ایران ، mahdi002@Gmail.com
    چکیده:   (561 مشاهده)
    هدف: دانشگاه نسل سوم از ایده‌های اصلی برای مشارکت نهاد دانشگاه در فرایند توسعه محلی و ملی و حضور تأثیرگذار در محیط پیرامون و جامعه جهانی است. توسعه کارآفرینی از راهبردهای کلیدی برای ارتقای مسئولیت‌پذیری اجتماعی نهاد علم و تحقق اهداف تغییرات اجتماعی و توسعه پایدار است. آنچه از مفهوم دانشگاه نسل سوم در محافل دانشگاهی برجسته شده است، دانشگاه به‌مثابه یک سازمان تک‌بُعدی، مشابه با مؤسسات دانش‌بنیان است که صرفاً بر کارآفرینی اقتصادی- فنی تمرکز دارد. در این برداشت نادرست از دانشگاه نسل سوم، کارکردهای اصلی و ذاتی دانشگاه شامل آموزش، پژوهش و اجتماعی- فرهنگی واجد اولویت معرفی نمی‌شود. در این مقاله، نشان داده شده است که آموزش و یاددهی- یادگیری نوآور و کارآفرین در دانشگاه نسل سوم دارای جایگاه ویژه‌ای است.
    روش‌شناسی: در این پژوهش، وضعیت یاددهی- یادگیری نوآور و کارآفرین در پنج دانشگاه موردمطالعه برمبنای «چارچوب راهنمای دانشگاه کارآفرین» و «چارچوب مؤسسۀ آموزش عالی نوآور» کمیسیون اروپایی و سازمان همکاری‌های اقتصادی و توسعه، به روش تطبیقی ارزیابی شده است.
    یافته‌ها: بر اساس این پژوهش، دانشگاه‌ها با رسالت عام و خاص خود برای حرکت در مسیر کار‌آفرینی دست‌کم باید در هشت بُعد به‌صورت هم‌زمان و متوازن اقدام کنند: 1. اصلاح و تعالی فرایند رهبری و حکمرانی، 2. تقویت و تکمیل ظرفیت‌های مالی و انسانی، 3. ارتقای سطح یاددهی- یادگیری، 4. آماده‌سازی و پشتیبانی از کارآفرینان، 5. تبادل دانش و همکاری مؤثر و هم‌افزا با جوامع محلی، منطقه‌ای و ملی، 6. افزایش سطح تحرک بین‌المللی، 7. تحوّل دیجیتال، 8. تلاش برای فعلیت آثار و نتایج کارآفرینی. به‌علاوه، یاددهی- یادگیری نوآور و کارآفرین باید به یکی از ابعاد اصلی و اساسی دانشگاه کارآفرین تبدیل شود. این در حالی است که سطح یاددهی- یادگیری نوآور و کارآفرین در دانشگاه‌های موردمطالعه در حد مطلوب و مورد انتظار نبوده و بین وضعیت موجود و وضعیت مطلوب فاصله قابل‌تأملی وجود دارد.
    بحث و نتیجه‌گیری: بر اساس ارزیابی وضعیت دانشگاه‌های موردمطالعه، اهتمام به آموزش نوآور و کارآفرین به‌اندازه کافی نبوده و در فرایند تحول به دانشگاه کارآفرین، باید بیش‌ازپیش به ارزش و اهمیت یاددهی- یادگیری نوآور و کارآفرین تمرکز شود. تحول به دانشگاه نسل سوم باید هم‌زمان با تقویت کارکرد آموزش نوآور و کارآفرین به‌عنوان هستۀ مرکزی نهاد و زیست‌جهان دانشگاه باشد. لازم است رهبران نظام آموزش عالی و دانشگاه‌ها اهتمام ویژه‌ای در سطوح سیاست‌گذاری، برنامه‌ریزی و اجرا برای ارتقای سطح آموزش نوآور و کارآفرین جامعه دانشگاهی داشته باشند.
     
    واژه‌های کلیدی: دانشگاه کارآفرین، دانشگاه نسل سوم، کارآفرینی علمی، چارچوب راهنمای دانشگاه کارآفرین، یاددهی- یادگیری
    متن کامل [PDF 589 kb]   (201 دریافت)    
    نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
    دریافت: 1402/7/6 | پذیرش: 1402/12/10
    ارسال پیام به نویسنده مسئول

    ارسال نظر درباره این مقاله
    نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

    CAPTCHA


    XML   English Abstract   Print


    Download citation:
    BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
    Send citation to:

    Mahdi R. The position of innovative and Entrepreneurial teaching-learning in third generation university and the Status of Iran's universities (Case study: five Iranian universities). ihej 2024; 15 (2) :1-18
    URL: http://ihej.ir/article-1-1991-fa.html

    مهدی رضا. جایگاه یاددهی- یادگیری نوآور و کارآفرین در دانشگاه نسل سوم و وضعیت دانشگاه‌های ایران (موردمطالعه: پنج دانشگاه ایرانی). آموزش عالی ایران. 1402; 15 (2) :1-18

    URL: http://ihej.ir/article-1-1991-fa.html



    بازنشر اطلاعات
    Creative Commons License این مقاله تحت شرایط Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License قابل بازنشر است.
    دوره 15، شماره 2 - ( 1402 ) برگشت به فهرست نسخه ها
    مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
    Persian site map - English site map - Created in 0.06 seconds with 77 queries by YEKTAWEB 4645