استادیار آموزش عالی، گروه مطالعات آیندهنگر، مؤسسه مطالعات فرهنگیواجتماعی، تهران، ایران ، mahdi002@Gmail.com
چکیده: (1459 مشاهده)
دانشگاه کارآفرین یکی از سناریوهای مطلوب برای مشارکت نظام آموزش عالی و دانشگاهها و مؤسسات آموزش عالی در فرایند توسعه ملی پایدار است. دانشگاه فنی و حرفهای بهعنوان بزرگترین دانشگاه سراسر دولتی مهارتی ایران، بر مبنای اساسنامه و سابقه فعالیت، یک دانشگاه کارآفرین و جامعهمحور است که میتواند با تعامل همآفرین با جامعه، بیشازپیش ارزشآفرین باشد. در این پژوهش، برمبنای «چارچوب راهنمای دانشگاه نوآور و کارآفرین»، محصول کمیسیون اروپایی و سازمان همکاریهای اقتصادی و توسعه، سطح کارآفرینی دانشگاه فنیوحرفهای و کموکیف تقرب آن به معیارهای دانشگاه کارآفرین به روش مطالعه موردی ملاکمحور، ارزیابیشده است. در برهۀ زمانی اجرای برنامه ششم توسعه، دستاوردهای چشمگیر و جهش کیفی مناسبی نظیر دریافت مجوز شورای برنامهریزی آموزشی، انتقال ردیف بودجه به بخش آموزش عالی، استقلال هیئتامنا، ساماندهی گروههای آموزشی، ارتقای تجهیزات و تسریع در جذب هیئتعلمی، در حیطه رسالت دانشگاه حاصلشده است. بهرغم دستاوردهای متعدد، سطح کارآفرینی این ابر دانشگاه در حد انتظار ارزیابی نشده است. غلبه کمیت گرایی، کمبود هیئتعلمی، تقاضامحور نبودن برخی رشتهها و برنامهها، کمتوجهی به تحول دیجیتال، کمبود شدید منابع مالی، قدمت تجهیزات کارگاهی و آزمایشگاهی، ضعف تعاملات با صنعت و بازار، ضعف تحرکات بینالمللی، غلبه نگاه عمدتاً سیاسی- محلی بر رویکرد حرفهای- ملی در گسترش و حکمرانی واحدها، کمبود زیرساختهای پشتیبانی، چالشهای مسیر کارآفرینی این دانشگاه هستند. برای تحقق دانشگاه کارآفرین، یک برنامه تحولی میانمدت با پشتیبانی مجلس شورای اسلامی، دولت و وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، موردنیاز است. این برنامه باید در راستای بهرهبرداری بیشتر از ظرفیتها و دستاوردها و رفع چالشهای موجود باشد.
Mahdi R. The Technical and Vocational University in the position of entrepreneurial university; In search of a transformational scenario. ihej 2023; 14 (2) :1-17 URL: http://ihej.ir/article-1-1924-fa.html
مهدی رضا. دانشگاه فنی و حرفهای در موقعیت دانشگاه کارآفرین؛ در جستجوی سناریوی تحولی. آموزش عالی ایران. 1401; 14 (2) :1-17