[صفحه اصلی ]   [Archive] [ English ]  
:: صفحه اصلي :: درباره نشريه :: آخرين شماره :: تمام شماره‌ها :: فرایند ارزیابی مقالات :: ثبت نام :: ارسال مقاله :: تماس با ما ::
:: دوره 12، شماره 2 - ( 1399 ) ::
جلد 12 شماره 2 صفحات 47-81 برگشت به فهرست نسخه ها
ارائه الگوی چندسطحی موانع توسعه دانشجویی
شهربانو خشکاب*
دانشگاه تهران ، khoshkab.sh@ut.ac.ir
چکیده:   (423 مشاهده)
پژوهش حاضر باهدف ارائه الگوی چندسطحی موانع توسعه دانشجویی، با رویکرد کیفی، استفاده از مرور نظام­مند مطالعات پیشین و روش فراترکیب[1] هفت مرحله­ای سندلوسکی و بارسو (2007) انجام شده است. بدین منظور ابتدا با هدف تعیین جهت­گیری مطالعه، سؤال پژوهش تعیین و سپس به منظور گردآوری اطلاعات برای پاسخ به سؤال پژوهش، با بررسی مطالعات علمی عرصه دانشجویی، تعداد 65 مقاله­ی مرتبط شناسایی شد و از این تعداد، 39 مقاله علمی[2] منطبق با معیارهای ارزیابی کیفیت[3]، به عنوان نمونه­ی پژوهش انتخاب و مورد واکاوی قرار گرفت. دستاورد مرور نظام­مند و فراترکیب یافته­های کیفی منابع کلیدی منتخب، احصاء تعداد 77 کد مفهومی طبقه­بندی شده در چارچوب 14 مؤلفه­ی کیفیت پایین سبک زندگی دانشجویی؛ ناکارآمدی سبک تفکر و یادگیری؛ ضعف مهارت­های پژوهشی و ارزش­آفرینی؛ ضعف جامعه­پذیری دانشگاهی؛ ضهعف مهارت­های اقتصادی ویژگی­های شخصیتی بازدارنده؛ کارآمدی پایین عملکرد گروه­های آموزشی؛ کارآمدی پایین عملکرد اعضای هیئت علمی؛ فقدان کیفیت رویکردهای ارزیابی و پایش عملکرد؛ ضعف و محدودیت حکمرانی و راهبری امور؛ چالش­ جامعه­پذیری حرفه­ای؛ کمیابی و فقدان کفایت منابع علمیرفاهی؛ نفوذ و گسترش جهت­گیری­های غیرعلمی؛ فقدان و یا حضور محدود گروه­های حامی، به ترتیب ذیل 3 مقوله اصلی موانع علی توسعه دانشجویی؛ موانع زمینه­ای توسعه دانشجویی؛ و موانع مداخله­ای توسعه دانشجویی، تأیید شده توسط خبرگان عرصه توسعه دانشجویی با استفاده از شاخص ضریب توافق کاپا در سه سطح فردی، سازمانی و فراسازمانی است. در نهایت، ضمن بحث و نتیجه­گیری و تبیین دستاوردهای پژوهش با استناد به مبانی نظری مرتبط، پیشنهاداتی در راستای بهبود اقدامات توسعه دانشجویی ارائه گردید.
 
[1]. Meta- Synthesis
[2]. در پژوهش حاضر با هدف پوشش مناسب و مطلوبی از دستاوردهای پژوهش­های معتبر؛ و با هدف جبران کمیابی منابع و مطالعات علمی معتبر در خصوص مسائل و چالش­های توسعه دانشجویی، افزون بر دستاوردهای تحقیقات کیفی به عنوان محور اصلی رویکرد کیفی در روش فراترکیب، از نتیجه تفسیر و تحلیل­های کیفی دستاوردهای مطالعات و پژوهش­های کمی نیز استفاده شده است.
[3]. شاخص معیار ارزیابی کیفیت و اعتبار منابع منتخب کلیدی، در بخش روش­شناسی پژوهش توضیح داده شده است.

واژه‌های کلیدی: آموزش عالی، توسعه دانشجویی، فراترکیب، الگوی چندسطحی، موانع علی، موانع زمینه ای، موانع مداخله ای
متن کامل [PDF 1437 kb]   (180 دریافت)    
نوع مطالعه: پژوهشي | موضوع مقاله: تخصصي
ارسال پیام به نویسنده مسئول

ارسال نظر درباره این مقاله
نام کاربری یا پست الکترونیک شما:

CAPTCHA


XML   English Abstract   Print


Download citation:
BibTeX | RIS | EndNote | Medlars | ProCite | Reference Manager | RefWorks
Send citation to:

khoshkab S. Presenting a Model for Student Development Issues. ihej. 2020; 12 (2) :47-81
URL: http://ihej.ir/article-1-1518-fa.html

خشکاب شهربانو. ارائه الگوی چندسطحی موانع توسعه دانشجویی. آموزش عالی ایران. 1399; 12 (2) :47-81

URL: http://ihej.ir/article-1-1518-fa.html



دوره 12، شماره 2 - ( 1399 ) برگشت به فهرست نسخه ها
مجله آموزش عالی ایران Iranian Higher Education
Persian site map - English site map - Created in 0.04 seconds with 29 queries by YEKTAWEB 4319