طراحی الگوی شایستگیهای رؤسای دانشگاههای دولتی ایران
|
غلام حسین رضایت1، محمد یمنی دوزی سرخابی2، علی رضا کیامنش3، عبدالرحیم نوه ابراهیم4 |
1- دانشگاه شهید بهشتی 2- دانشکده علوم تربیتی و روان شناسی دانشگاه شیهد بهشتی 3- دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات 4- گروه علوم تربیتی دانشگاه تربیت معلم تهران |
|
چکیده: (5919 مشاهده) |
تارخ دریافت: 12/11/1389
تاریخ پذیرش: 19/05/1390
چکیده
هدف این پژوهش طراحی و اعتباریابی الگوی شایستگی رؤسای دانشگاههای دولتی ایران تحت پوشش وزارت علوم، تحقیقات و فناوری است. نوع پژوهش، کیفی با رویکرد تئوری زمینهای است. در این پژوهش با 19 مشارکتکننده (خبرگان علمی 6 نفر، مدیران ستادی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری 6 نفر و 7 نفر از رؤسای دانشگاهها) در مجموع به مدت 35 ساعت، مصاحبه عمیق انفرادی صورت گرفته، و برای تحلیل آنها از روش تحلیل محتوا استفاده شده است.
به منظور اعتباریابی یافتههای مصاحبهها، نتایج بهدستآمده، با استفاده از روش دلفی در دو مرحله برای مصاحبهشوندگان ارسال و از آنان خواسته شد شایستگیهای مذکور را بر اساس اهمیت، اولویتبندی کنند. نتایج اجرای دو مرحله روش دلفی، با استفاده از آزمون دوجملهای، تحلیل و در نهایت 68 شایستگی به دست آمده در قالب هشت مؤلفه اصلی شامل: دانش، تواناییها، مهارتها، بینش، نگرش، ویژگیهای اخلاقی، ویژگیهای شخصیتی و اعتبار طبقهبندی شد. |
|
واژههای کلیدی: شایستگی، الگوی شایستگی، رئیس دانشگاه، دانشگاههای دولتی ایران. |
|
متن کامل [PDF 661 kb]
(1452 دریافت)
|
نوع مطالعه: پژوهشي |
موضوع مقاله:
تخصصي دریافت: 1395/12/22 | پذیرش: 1395/12/22
|
|
|
|
|
ارسال نظر درباره این مقاله |
|
|