Iranian Higher Education
آموزش عالی ایران
ihej
Literature & Humanities
http://ihej.ir
1
admin
2008-8000
2008-8000
8888
573
fa
jalali
1392
12
1
gregorian
2014
3
1
5
2
online
1
fulltext
fa
ارزیابی عملکرد و رتبهبندی گروههای آموزشی دانشگاه با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها(DEA): بررسی موردی در یکی از دانشگاههای دولتی ایران
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="text-align: justify;">تاریخ دریافت: 11/10/1390</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;">تاریخ پذیرش: 14/08/1391</p>
<p style="text-align: justify;"></p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong><em>چکیده</em></strong></p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;">در دنیای رقابتی امروزی، همه سازمانهاخواستار استفاده بهینه از امکانات و ظرفیتهای موجود در بخش های مختلف می باشند. بنابراین وجود مدلی به منظور ارایه بازخورد در راستای بهبود عملکرد بخش های مختلف سازمانهاو دستیابی به ابزاری جهت برآوردن این نیاز مدیران، بسیار ضروری و منطقی به نظر می رسد<span dir="LTR">. </span>با توجه به اهمیت موضوع، دراین مقاله با استفاده از روش تحلیل پوششی داده ها <span dir="LTR">(</span><span dir="LTR">DEA</span><span dir="LTR">)</span> کارایی گروههای آموزشی دانشگاه، در چهار بعد کمّیت آموزشی، کیفیت آموزشی، فعالیت پژوهشی و خدمات علمی براساس 9 سناریوی مطرح شده، ارزیابی شده اند. در واقع با طراحی این سناریوها دلایل اصلی و منشأ کارامدی و ناکارامدی هر یک از گروههای آموزشی و درجه ی تأثیر این عوامل مورد تحلیل وارزیابی قرارگرفتند. نتایج بررسی بر اساس طرح ها نشان می دهد که گروههای آموزشی مربوط به <span dir="LTR">DMU<sub>1</sub></span>، <span dir="LTR">DMU<sub>4</sub></span>، ، <span dir="LTR">DMU<sub>6</sub></span>، ، <span dir="LTR">DMU<sub>8</sub></span>، <span dir="LTR">DMU<sub>9</sub></span>، <span dir="LTR">DMU<sub>11</sub></span>، <span dir="LTR">DMU<sub>13</sub></span>، <span dir="LTR">DMU<sub>16</sub></span>، <span dir="LTR">DMU<sub>22</sub></span>، <span dir="LTR">DMU<sub>26</sub></span>، <span dir="LTR">DMU<sub>33</sub></span> با توجه به چهار بعد موردنظر کمترین کارایی(ناکارا) را داشته اند .همچنین یافته ها نشان می دهد که در بین بعدهای مورد بررسی، اکثر گروهها، در بعد پژوهشی و خدماتی دارای ضعف عملکرد بوده اند.</p>
ارزیابی عملکرد,کارایی, تحلیل پوششی داده ها(DEA)
0
0
http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-1-71&slc_lang=fa&sid=1
هادی
بالوئی جام خانه
10031947532846001575
10031947532846001575
Yes
دانشگاه اصفهان
سعیده
کتابی
10031947532846001576
10031947532846001576
No
گروه مدیریت دانشگاه اصفهان
مهدی
پور مصطفی خشکرودی
10031947532846001577
10031947532846001577
No
دانشگاه اصفهان