Iranian Higher Education
آموزش عالی ایران
ihej
Literature & Humanities
http://ihej.ir
1
admin
2008-8000
2008-8000
8888
573
fa
jalali
1392
12
1
gregorian
2014
3
1
5
3
online
1
fulltext
fa
نقش تعامل فراشناخت؛ شاخص های پیشرفت تحصیلی: فراتحلیل مطالعات پژوهشی زیربط در داخل کشور
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="margin-right: 0.3pt; text-align: justify;">تاریخ دریافت: 28/05/1391</p>
<p dir="RTL" style="margin-right: 0.3pt; text-align: justify;">تاریخ پذیرش: 25/03/1392</p>
<p dir="RTL" style="margin-right: -3.7pt; text-align: justify;"></p>
<p dir="RTL" style="margin-right: -3.7pt; text-align: justify;"><strong><em>چکیده</em></strong></p>
<p dir="RTL" style="margin-right: -3.7pt; text-align: justify;">در طول دو دهه اخیر محققان زیادی در داخل کشور به بررسی رابطه راهبردهای فراشناختی با شاخصه های پیشرفت تحصیلی در قالب تحقیقات آزمایشی و همبستگی پرداخته اند<span dir="LTR">.</span>بازنگری نتایج این تحقیقات نشان می دهد که تمام یافته های آنها یکسان نبوده است. بنابراین لزوم استفاده از پژوهش فراتحلیل جهت حل تناقض­ها و ارائه نتیجه کلی در این حوزه احساس می­شود. در همین راستا پژوهش حاضر با هدف ترکیب نتایج کمّی حاصل از پژوهش های همبستگی و آزمایشی در مورد روابط(همزمانی و علی) راهبردهای فراشناختی با پیشرفت تحصیلی طراحی و اجرا شد. برای این منظور از یافته های 56 پژوهش این حوزه داخل کشور استفاده شد که از این مطالعات 114 اندازه اثر به دست آمد. مطالعاتی که در این پژوهش مورد استفاده قرار گرفتند از دانشگاه ها و مراکز مختلف پژوهشی شامل دانشگاه های شهید رجایی، شهید بهشتی، تربیت معلم تهران، تهران، الزهرا(س)، علامه طباطبایی، تربیت مدرس، شهید چمران اهواز، شیراز، اصفهان، تبریز و پژوهشگاه مطالعات آموزش و پرورش، مرکز اسناد و اطلاعات مدارک علمی ایران و پایگاه های اطلاعاتی <span dir="LTR">SID, noormags, magiran</span> جمع آوری شدند و بعد از بررسی ملاک های ورود و خروج یافته های کمی پژوهش­های منتخب با نرم افزار <span dir="LTR">CMA</span> تحلیل شدند. نتایج ترکیبی نشان دادند که راهبردهای فراشناختیدر همه تحقیقات(همبستگی و آزمایشی) رابطه معناداری با پیشرفت تحصیلی فراگیران داشته است و اندازه اثر رابطه این دو متغیر طبق ملاک کوهن در تحقیقات آزمایشی زیاد( <span dir="LTR">ES=0.70</span>) و در تحققات همبستگی متوسط(<span dir="LTR">ES=0.44</span>) ارزیابی شد. همچنین دیگر نتایج جانبی پژوهش نشان دادند که از بین مؤلفه های راهبرد فراشناختی، مؤلفه برنامه ریزی بیشترین تاثیر را بر پیشرفت تحصیلی دارد.</p>
فراتحلیل, راهبردهای یادگیری, راهبردهای فراشناختی, فراشناخت, پیشرفت تحصیلی.
0
0
http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-1-64&slc_lang=fa&sid=1
الهام
عرفانی آداب
10031947532846001555
10031947532846001555
Yes
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
جواد
مصر آبادی
10031947532846001556
10031947532846001556
No
گروه روان شناسی تربیتی دانشگاه شهید مدنی آذربایجان
تقی
زوار
10031947532846001557
10031947532846001557
No
دانشگاه شهید مدنی آذربایجان