Iranian Higher Education
آموزش عالی ایران
ihej
Literature & Humanities
http://ihej.ir
1
admin
2008-8000
2008-8000
8888
573
fa
jalali
1392
12
1
gregorian
2014
3
1
6
1
online
1
fulltext
fa
بررسی وضعیت کیفیت تحصیلات تکمیلی از دیدگاه دانشجویان دوره های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شیراز
تخصصي
Special
پژوهشي
Research
<p dir="RTL" style="text-align: justify;">تاریخ دریافت: 27/08/1391</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;">تاریخ پذیرش: 03/12/1392</p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"></p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;"><strong><em>چکیده:</em></strong></p>
<p dir="RTL" style="text-align: justify;">هدف از مقاله حاضر، بررسی وضعیت کیفی دوره­های تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شیراز بود. تحقیق انجامگرفته از نوع توصیفی هست. بدین منظور 240 نفر از دانشجویان دوره­های تحصیلات تکمیلی از دانشگاه شیراز با استفاده از روش نمونه­گیری تصادفی طبقه­ای انتخاب شدند که180 نفر از آنها را دانشجویان کارشناسی ارشد و 60 نفر را دانشجویان دکترا شامل شدند. پرسش­نامه­ی مورداستفاده در این پژوهش، پرسش­نامه­ی مورداستفادهی بلوچزهی (1389) بر اساس ابعاد مقیاس سرکوال بود که پایایی آن با استفاده از روش آماری آلفای کرونباخ 90/. گزارششده است. روایی پرسش­نامه با استفاده از روش روایی صوری و پایایی آن از طریق روش آلفای کرونباخ 89/. محاسبه گردید. کیفیت تحصیلات تکمیلی در دانشگاه شیراز بر اساس پنج بعد ملموسات، قابلیت اطمینان، پاسخگویی، امنیت و همدلی موردبررسی قرار گرفت. عمده­ترین یافته­های این پژوهش عبارتاند از: وضعیت کیفیت دوره­های تحصیلات تکمیلی از دیدگاه دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا در سطح مطلوب و مورد انتظاری نبوده است و میانگین بعد ملموسات و همدلی از سایر مؤلفهها بالاتر بوده است. یافته­های دیگر نشان داد که بین دو گروه علوم انسانی و غیر علوم انسانی تفاوت معناداری وجود داشته و دانشجویان علوم انسانی کیفیت خدمات ارائهشده را در حد مطلوب­تری دانسته­اند که این تفاوت در بعد همدلی از سایر ابعاد بارزتر بوده است. همچنین تفاوت در بین دانشکده<span dir="LTR">­</span>ها نیز وجود داشته بهطوریکه دانشجویان دانشکده حقوق و علوم سیاسی و دانشجویان<span dir="LTR"> ­</span>دانشکده­ کشاورزی به ترتیب بیشترین و کمترین رضایت را از وضعیت موجود داشته­اند. اما یافته­های دیگر پژوهش نشان داد که بین دانشجویان دختر و پسر و همچنین بین دانشجویان کارشناسی ارشد و دکترا در بیان وضعیت کیفی تفاوت معناداری وجود ندارد. </p>
کیفیت, تحصیلات تکمیلی, دانشگاه شیراز
0
0
http://ihej.ir/browse.php?a_code=A-10-1-50&slc_lang=fa&sid=1
آزاده
کرد زنگنه
10031947532846001509
10031947532846001509
Yes
دانشگاه شهید چمران اهواز
ام البنین
صابر
10031947532846001510
10031947532846001510
No
دانشگاه شهید چمران اهواز
مریم
صابر
10031947532846001511
10031947532846001511
No
اداره آموزش و پرورش اقلید